|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SNSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SNSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální nerovnosti a struktury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SNS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty se základními přístupy a teoriemi studia sociálních nerovností, sociální a ekonomické stratifikace a sociální mobility a to zejména mobility vnitro- a mezi-generační, vzdělanostní, zaměstnanecké a třídní. Kurz se též věnuje nerovnostem genderovým, rasovým, etnickým, geografickým a regionálním. Kurz shrnuje přístupy klasiků sociologie k tomuto tématu (Marx, Weber, Pareto), nicméně těžiště práce spočívá v práci s moderními přístupy z období po druhé světové válce. V závěru kurz zkoumá i komparativní otázky výzkumu sociálních nerovností, studuje trendy ve vývoji sociální struktury a zamýšlí se nad budoucností sociální stratifikace.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné práce, písemný test, ústní zkouška
|
Obsah
|
1. základní přehled a pojmy sociologie nerovnosti
2. klasické přístupy k uchopení sociálních nerovností
3. třída, status
4. třída, status, sociální pole, kapitály
5. další rozdíly v kontextu sociálních nerovností, životní styl
6. sociální mobilita
7. přenos statusu
8. nerovnosti a vzdělání I.
9. nerovnosti a vzdělání II.
10. trh práce a chudoba
11. sousedství jako součást prostorové dimenze sociálních nerovností
12. globální nerovnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Grusky, David B. Social stratification : class, race, and gender in sociological perspective. Boulder : Westview Press, 2001. ISBN 0-8133-6654-2.
-
Základní:
Kerbo, Harold R. Social stratification and inequality : class conflict in historical, comparative, and global perspective. 6th ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-299769-9.
-
Doporučená:
Šanderová, Jadwiga; Šmídová, Olga. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-015-5.
-
Doporučená:
Šanderová, Jadwiga. Sociální stratifikace : problém, vybrané teorie, výzkum. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0025-0.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Tři sociální světy. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Katrňák, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-067-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prezentovat znalosti kurzu KSS/ZS1 (nebo ekvivalent). |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst v anglickém jazyce. |
používat sociologickou terminologii. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní dimenze nerovností. |
popsat procesy generující nerovnost. |
charakterizovat základní metodologické nástroje výzkumu nerovností. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
srovnat základní teoretická východiska výzkumu nerovností. |
zhodnotit budoucí vývoj sociálních struktur. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|