|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SNBZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SNBZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie náboženství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
17 / -
|
0 / 4
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SNB
|
Vyloučené předměty
|
KSS/SCON
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je věnován fenoménu náboženství. Jedná se o interdisciplinární projekt na pomezí sociologie, historie, religionistiky a politologie. V první části kurzu budou nastíněny základní problémy teorie moderních společností, jejich vnitřních pout, hodnot, institucí a funkcí. Dále kurz posluchače uvede do některých problémů obecné sociologie a do dějin sociologie a sociální teorie. Hlavním tématem pak bude analýza náboženství jako sociálního jevu, který výrazně ovlivňuje fungování soudobých společností. Studenti budou seznámeni také se zásadními pracemi, které se fenoménem náboženství jako sociálního jevu zabývají (Weber, Durkheim apod.)
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na seminární práce a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení
2. Sociologie náboženství a její přístupy ke studiu náboženství
3. Náboženství jako fenomén - problém s definicí, náboženské dimenze
4. Proto-sociologie, klasici sociologie náboženství a jejich teorie
5. Náboženství z perspektivy současné sociologie
6. Náboženství z pohledu tzv. "velkých vyprávění" - moderna, postmoderna
7. Náboženství z pohledu tzv. "velkých vyprávění" - globalizace, sekularizace
8. Náboženství ve veřejné sféře - liberálové vs. fundamentalisté
9. Procesy individualizace a její dopady na religiozitu
10. Náboženské organizace a hnutí
11. Rasa a etnicita náboženskou optikou
12. Náboženství a gender
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (50%),
Prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kepel, Gilles. Boží pomsta : křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno : Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5.
-
Základní:
Durkheim, Émile. Elementární formy náboženského života : systém totemismu v Austrálii. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-056-4.
-
Základní:
Lužný, Dušan. Náboženství a moderní společnost : sociologické teorie modernizace a sekularizace ; Dušan Lužný. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2224-8.
-
Základní:
Gauchet, Marcel. Odkouzlení světa : dějiny náboženství jako věci veřejné. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-037-3.
-
Základní:
Politická ekonomie : Teorie. Modelování. Aplikace. Praha : Vysoká škola ekonomická, ----.
-
Základní:
Nešpor, Zdeněk R.; Lužný, Dušan. Sociologie náboženství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-251-5.
-
Rozšiřující:
Nešpor, R. Jaká víra? : současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-061-3.
-
Rozšiřující:
Durkheim, E. Pravidla sociologické metody. Praha. Orbis, 1926.
-
Rozšiřující:
Vzdálená sláva : hledání víry ve věku lehkověrnosti. Brno : Barrister & Principal, 1997. ISBN 80-85947-18-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět nemá žádné podmiňující předměty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst v anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit základní pojmy, teorie a koncepty soudobé sociologie náboženství. |
klasifikovat postoje, teoretická východiska a hlavní třecí plochy mezi jednotlivými přístupy k problematice. |
vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty soudobé sociologie náboženství. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
typologizovat hlavní myšlenkové pozice sociologie náboženství. |
identifikovat vnitřní rozpory myšlenkových pozic sociologie náboženství. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|