|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / PST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
PST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Populační stárnutí a sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Téma populačního i individuálního stárnutí nabývá v současné době na významnosti. Kurz reaguje na tuto skutečnost zasazením stárnutí do kontextu sociálních věd, přičemž seznamuje studenty s klíčovými otázkami spojenými se stárnutím. Jeho cílem je poskytnout komplexní pohled na stárnutí v makro i mikro perspektivě a zároveň poukázat na způsoby, jakým obě tyto dimenze ovlivňují pohled na stáří, jeho roli ve společnosti i konkrétní zkušenost stárnutí. Pozornost bude věnována především individuální zkušenosti stárnutí a faktorům, které ji významně ovlivňují. Cílem kurzu je představit základní koncepty a tematické okruhy spojené s problematikou stárnutí a nastínit tak šíři možných otázek, které toto téma v sociálních vědách vyvolává. Kurz je rovněž zaměřen na představení různých metodologických postupů a etických otázek spojených s tématem stárnutí. Kurz zároveň usiluje o prolnutí poznatků sociálních věd s konkrétní praxí sociálních politik a života ve stáří.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U vybraných položek doporučené literatury budou vybraní studující zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studujícím. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů/tek v kurzu lze očekávat, že každý studující bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
|
Požadavky na studenta
|
Četba textů na semináře, prezentace referátu, vypracování výzkumného projektu, písemný test.
|
Obsah
|
1. Sociologické teorie stárnutí
2.-3. Populační stárnutí, jeho příčiny a důsledky. Vliv demografických trendů na vnímání stárnutí.
4. Stáří jako sociální konstrukt.
5.-6. Odchod do důchodu. Postavení na trhu práce.
7. Zdraví a zdravotní péče. Život v institucích.
8. Sociální reprezentace stáří. Ageismus a věkové normy.
9. Genderové aspekty stárnutí.
10. Sociální nerovnosti a stárnutí.
11.-12.Rodinné vzorce, mezigenerační vztahy a solidarita ve stáří.
13. Životní styly ve stáří. Volný čas a každodennost ve stáří.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V Google Classroom, v Courseware a někdy přímo v Portálu jsou k dispozici pravidelně ve výuce používané elektronické opory. Studenti je využívají pro studium a pro prezentace v seminářích. Opory byly vytvořeny za situace online výuky za epidemie COVID 19 a natolik se osvědčily, že je používáme i nadále.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slevin, Kathleen F.; Calasanti, Toni M. Age matters : realigning feminist thinking. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-95224-7.
-
Základní:
Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
-
Základní:
Binstock, Robert H.; George, Linda K. Handbook of aging and the social sciences. Amserdam : Academic Press, 2006. ISBN 0-12-088388-0.
-
Základní:
Gubrium, Jaber F. Living and dying at Murray Manor. Charlotteville : University Press of Virginia, 1997. ISBN 0-8139-1777-8.
-
Základní:
Tulle, Emmanuelle. Old age and agency. Hauppauge : Nova Science Publishers, 2004. ISBN 1-59033-884-7.
-
Základní:
Powell, Jason L. Social theory and aging. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2006. ISBN 0-7425-1954-6.
-
Rozšiřující:
Poole, Marilyn; Feldman, Susan. A certain age : women growing older. St. Leonards : Allen & Unwin, 1999. ISBN 1-86448-996-0.
-
Rozšiřující:
Laslett, Peter. A fresh map of life : the emergence of the third age. 1st ed. Cambridge : Harvard University Press, 1991. ISBN 0-674-32327-0.
-
Rozšiřující:
Palmore, E.B. Ageism: Negative and Positive. New York: Springer. 1999..
-
Rozšiřující:
Sýkorová, Dana,; Chytil, Oldřich. Autonomie ve stáří : strategie jejího zachování. V Ostravě : Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2004. ISBN 80-7326-026-3.
-
Rozšiřující:
Hazan, H. Construction and Deconstruction of Old Age. Cambridge: Cambridge University Press. 1994..
-
Rozšiřující:
Cumming, E., Henry W. Growing Old: The Process of Disengagement. New York: Basic Books. 1961..
-
Rozšiřující:
Hendricks, J., Markson, E. W., Hollis-Sawyer L.A. (eds.). Intersections of Aging: Readings in Social Gerontology. Oxford: Oxford University Press. 2000..
-
Rozšiřující:
Higgs, Paul; Jones, Ian Rees. Medical sociology and old age : towards a sociology of health in later life. Abingdon : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-39860-2.
-
Rozšiřující:
Bengtson, Vern L. Sourcebook of family theory and research. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 1-4129-4085-0.
-
Rozšiřující:
Mullan, P. The Imaginary of Time Bomb. Why an Ageing Population in not a Social Problem. London: I.B. Tauris. 2002..
-
Rozšiřující:
Attias-Donfut, C., Arber, S. (eds.). The Myth of Generational Conflict. The Family and State in Ageing Societies. London: Routledge. 2000..
-
Doporučená:
Bond, John. Ageing in society : European perspectives on gerontology. 3rd ed. London : Sage Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-0020-1.
-
Doporučená:
Katz, Stephen. Cultural aging : life course, lifestyle, and senior worlds. Peterborough ; Broadview Press, 2005. ISBN 1-55111-577-8.
-
Doporučená:
Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1155-6.
-
Doporučená:
Calasanti, T. M., Slevin, K. F. Gender, Social Inequalities, and Ageing. Walnut Creek: Altamira Press. 2001..
-
Doporučená:
Biggs, Simon,; Lowenstein, Ariela; Hendricks, Jon. The need for theory : critical approaches to social gerontology. Amityville : Baywood Publishing Company, 2003. ISBN 0-89503-277-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyložit teoretické modely stárnutí populací z mikro a makro perspektivy. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi stárnutí. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence vývoje moderních společností s ohledem na problematiku stárnutí. |
popsat stěžejní metody využívané při studiu stárnutí populací. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických přístupů vysvětlujících sociologické perspektivy stárnutí populací. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích stárnutí. |
samostatně kriticky zhodnotit sociologické koncepce stárnutí a jejich metodologická zdůvodnění. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností z perspektivy teorií stárnutí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|