|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / PES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
PES
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Perspektivy současné sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/PSS
|
Vyloučené předměty
|
KSS/PSS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je u vybraných témat nabídnout studentům možnost vyvinout v diskusi sociologicky informovaný pohled, provést jeho odbornou analýzu, zamyslet se nad možností sociologicky informované intervence, případně rozvinout metodologickou debatu o tom, jak byl daný jev v minulosti zkoumán, nebo jaká metoda se pro jeho analýzy nejlépe hodí. Kurz nabízí studentům jednak možnost rozšířit si své znalosti o základních tématech a metodách sociologie, ale zároveň nabízí na tato témata pohled v tradici kritické, angažované sociologie. Témata a důrazy kurzu se liší podle vyučujícího a semestru.
|
Požadavky na studenta
|
- písemná práce
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
- nehodnotící a angažovaná sociologie
- problémově orientovaný přístup v sociologii (rodina, domácí násilí, sociální deviace, stárnutí populace)
- otázka volby výzkumného problému ve společenských a politických souvislostech
- otázka uspořádání výzkumu - jak zvolit ten správný výzkumný design
- téma kombinace výzkumných metod
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lemert, Charles. Social theory : the multicultural and classic readings. Boulder : Westview Press, 2004. ISBN 0-8133-4217-1.
-
Základní:
Garner, Roberta. Social theory. volume II, power and identity in the global era, a reader. Peterborough, Broadview Press, 2004. ISBN 1-55111-664-2.
-
Základní:
Ritzer, George; Goodman, Douglas J. Sociological theory. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 007-123267-2.
-
Základní:
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
-
Doporučená:
Calhoun, Craig. Contemporary sociological theory. Oxford : Blackwell, 2002. ISBN 0-631-21350-3.
-
Doporučená:
Treibel, Annette. Einführung in soziologische Theorien der Gegenwart. 6. Aufl. Wiesbaden VS Verlag für Sozialwissenschaften Wiesbaden, 2004. ISBN 3-8252-8070-5.
-
Doporučená:
Elliott, Anthony; Ray, Larry J. Key contemporary social theorists. Malden : Blackwell Publishers, 2003. ISBN 0-631-21972-2.
-
Doporučená:
Šubrt, Jiří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie : sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-77-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
21
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst texty v anglickém jazyce |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit výhody a úskalí kombinace různých metodologií. |
používat kritické čtení empirických studií a identifikovat jejich silné a slabé stránky. |
diskutovat možné přínosy zvolených empirických studií pro rozvoj sociologického poznání. |
diskutovat nad možnými politickými a společenskými dopady zvolených sociologických studií. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat motivaci k volbě daného výzkumného problému. |
zasadit zvolenou metodologii do kontextu širších odborných debat i společenských okolností . |
kriticky zhodnotit správnost výzkumného designu zvolených empirických studií . |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|