|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / OBT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
OBT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná teorie společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/OTS
|
Vyloučené předměty
|
KSS/OTS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/ZS1 a KSS/DS2 a KSS/USV
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s jednotlivými koncepcemi společnosti jak se v průběhu utváření moderních a pozdně moderních společností formovaly. Kurz se zaměřuje na proměny konceptualizací společnosti v sociologické teorii, stejně tak jako na formy legitimizace jednotlivých koncepcí, jejich slabin a argumentů pro jejich vystavění.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Existuje obecná teorie společnosti aneb co je to společnost
2. Teoretické úvahy o podobě společnosti v antice a středověku
3. Koncepty o uspořádání společnosti v novověku
4. Nominalistické vs. realistické teorie společnosti
5. Dědictví dichotomie tradiční vs. moderní společnost
6. Nejdůležitější reflexivní pojmy moderní a postmoderní společnosti: kapitalistická společnost a její proměny
7. Nejdůležitější reflexivní pojmy moderní a postmoderní společnosti: industriální společnost
8. Nejdůležitější reflexivní pojmy moderní a postmoderní společnosti: masová a konzumní společnost
9. Nejdůležitější reflexivní pojmy moderní a postmoderní společnosti: riziková společnost
10. Nejdůležitější reflexivní pojmy moderní a postmoderní společnosti: estetizovaná společnost a společnost nezájmu a lhostejnosti
11. Společnost jako produkt sociálního státu
12. Občanská společnost a její podoby
13. Jaké je směřování západních společností
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Harrington, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
Martuccelli, Danilo. Sociologie modernity : itinerář 20. století. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-145-1.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-63-6.
-
Základní:
Andersen,M, Logio,Kim, Taylor H. Understanding Society: An Introductory Reader. Cengage Learning, 2011. ISBN 978-1-1111-8596-1.
-
Doporučená:
Habermas, J. Faktizitaet und Geltung (nebo angl. překlad Between Facts and Norms). Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1992.
-
Doporučená:
Marcuse, Herbert. Jednorozměrný člověk : Studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha : Naše vojsko, 1991. ISBN 80-206-0075-2.
-
Doporučená:
Habermas, Jürgen. Problémy legitimity k pozdnímu kapitalismu. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-130-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní pojmy, teorie a koncepty, které se zaobírají sociálním fenoménem společnosti, a jež jsou reflektovány soudobou sociologií |
popsat myšlenkové pozice a jejich vnitřní rozpory |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, které se zaobírají sociálním fenoménem společnosti, a jež jsou reflektovány soudobou sociologií |
provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují |
sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|