|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MPT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MPT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní a postmoderní teorie společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/MOP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je posluchačům zprostředkovat problematiku široké sociokulturní změny, označované termínem postmoderna. Postmoderna představuje pokus souhrnně pojmenovat ty skutečnosti, jež spoluurčují a formují myšlení, potažmo formy vědění a vůbec celkový ráz životních cílů. Posluchač bude seznámen s jednotlivými proudy uvnitř postmoderny, jak s jejich obecnějším rázem, projevy a vlivy, tak s konkrétními představiteli jako jsou v Německu - Peter Sloterdijk, Wolfgang Welsch, Odo Marqurd; ve Francii - Jacques Derrida, Jean-Francois Lyotard či Michael Foucault. Dále bude cílem kurzu představit reakci na postmodernu ať její kritiky (Habermas, Apel, Küng) nebo pokusy o znovuuchopení moderny (Ulrich Beck a Zygmund Bauman). Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
Podrobný přehled probírané látky naleznete na www.courseware.zcu.cz
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Foucault, M. Archeology of knowledge. London, Routledge, 2002.
-
Doporučená:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Doporučená:
Sloterdijk, Peter. Procitne Evropa? : myšlenky o programu jedné světové velmoci na sklonku věku její politické absence. Vyd. 1. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-7198-095-1.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
požadavek na studenty: schopnost číst v anglickém jazyce, elementární funkční gramotnost |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student na základě absolvování kurzu bude schopen zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, jež jsou pro moderní a postmoderní teorie společnosti konstitutivní. Dále získá schopnost provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují. Cílem je, aby student dokázal sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|