|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MOPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MOPZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní a pozdně moderní teorie spol.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní a pozdně moderní teorie společnosti
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je posluchačům zprostředkovat problematiku široké sociokulturní změny, označované termínem postmoderna. Postmoderna představuje pokus souhrnně pojmenovat ty skutečnosti, jež spoluurčují a formují myšlení, potažmo formy vědění a vůbec celkový ráz životních cílů. Posluchač bude seznámen s jednotlivými proudy uvnitř postmoderny, jak s jejich obecnějším rázem, projevy a vlivy, tak s konkrétními představiteli jako jsou v Německu - Peter Sloterdijk, Wolfgang Welsch, Odo Marqurd; ve Francii - Jacques Derrida, Jean-Francois Lyotard či Michael Foucault. Dále bude cílem kurzu představit reakci na postmodernu ať její kritiky (Habermas, Apel, Küng) nebo pokusy o znovuuchopení moderny (Ulrich Beck a Zygmund Bauman). Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na seminární práci a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Co je moderna?
2. Co je postmoderna? - kulturně-společenské "příčiny" postmoderny
3. Hlavní představitelé: Jean-Francois Lyotard.
4. Hlavní představitelé: Michael Foucault
5. Hlavní představitelé: Jean Baudrillard
6. Hlavní představitelé: Jacques Derrida
7. Hlavní představitelé: Giannini Vattimo
8. Hlavní představitelé: Zygmund Bauman
9. Hlavní představitelé:Wolfgang Welsch
10. Hlavní představitelé: Peter Sloterdijk
11. Co plyne z postmoderní situace
12. Co postmoderna rozhodně není
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
Doporučená:
Foucault, M. Archeology of knowledge. London, Routledge, 2002.
-
Doporučená:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Doporučená:
Sloterdijk, Peter. Procitne Evropa? : myšlenky o programu jedné světové velmoci na sklonku věku její politické absence. Vyd. 1. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-7198-095-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst odborné texty v anglickém jazyce. |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie, |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v tématech moderní a pozdně moderní teorei společnosti. |
vyložit teoretické modely v oblasti moderní a pozdně moderní teorii společnosti. |
kriticky zhodnotit vybrané studie moderní a pozdně moderní teorie společnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat vybrané oblasti z moderní a pozdně moderní teorie společnosti. |
formulovat a obhájit vlastní argumenty. |
prezentovat své argumenty v rámci odborné diskuse. |
analyticky pracovat s odbornými sociologickými texty. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|