|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kontaktní práce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
23 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na jeden ze základních nástrojů sociální práce - kontakt. Cílem je seznámit studenty a studentky s pojetím a podstatou kontaktu v souvislosti s výkonem sociální práce, ukázat jeho specifičnost a pomoci reflektovat specifičnost a limity vztahu, jeho aktéry (pracovník a klient) a význam jejich kontextu. Dále se kurz bude zaměřovat na kontakt v rámci nízkoprahových služeb. Důraz bude kladen na výuku pomocí případových studií vycházejících z praxe sociálních pracovníků.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, aktivní účast na výuce, průběžné zpracování zadaných písemných prací, závěrečný písemný test.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky, sdělení podmínek absolvování a vzájemných očekávání
2. Zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta a konflikty rolí
3. Reflexe nastavení hranic intervence a spolupráce s klientem na modelových situacích
4. Kritická reflexe příkladu etického kodexu sociálních pracovníků oblasti kontaktní práce a možnosti jeho aplikace
5. Kontaktní práce v kontextu nízkoprahových služeb
6. Terénní práce s lidmi bez přístřeší
7. Terénní práce s uživateli návykových látek
8. Terénní práce s osobami pracujícími v sexbyznysu
9. Práce v nízkoprahových zařízení pro děti a mládež
10. Sociální šetření (proces, fáze a metody)
11. Depistáž (proces, formy a typy)
12. Diskuze problematiky diskriminace
13. Závěrečná reflexe obsahu kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro komunikaci se studenty, správu hodnocení a sdílení materiálů je v rámci kurzu zřízen Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kontaktní práce
(Klíma, Petr a kol.)
-
Základní:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
-
Základní:
Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce
(Nedělníková, Dana)
-
Základní:
Profesní dovednosti terénních pracovníků: sborník studijních textů pro terénní pracovníky
(Janoušková, Klára, Dana Nedělníková)
-
Základní:
Cooper, Frank. Professional boundaries in social work and social care : a practical guide to understanding, maintaining and managing your professional boundaries. First published. 2012. ISBN 978-1-84905-215-3.
-
Základní:
Klepáčková, Olga. Sociální práce na příkladech z praxe. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3074-0.
-
Základní:
Streetwork! Dobrá praxe 2015
(Kotová, Helena, Michal Krebs, Stanislav Kunc, Martin Strnad)
-
Základní:
Wedlichová, Iva. Terénní sociální práce v praxi. U?sti? nad Labem: UJEP, 2008.
-
Doporučená:
Schmidbauer, Wolfgang. Syndrom pomocníka : [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta |
vysvětlit rizika kontaktní práce |
popsat specifika kontaktní práce v kontextu nízkoprahových služeb |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta |
nastavit hranice intervence |
projevovat respekt ke klientovi, usilovat o rovnoprávné vztahy mezi lidmi bez jakékoliv diskriminace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|