|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KOMZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KOMZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie komunit
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit teoretické a metodologické přístupy ke studiu komunit. Komunita představuje ústřední témat v sociologických úvahách o povaze a podobách transformace od tradičních v moderní společnosti (Tönnies, Durkheim). Jsou to zejména empirické výzkumy druhé poloviny 20. století a začátku nového tisíciletí, které sociologii přivedou k zjištění, že komunita jako svébytný prvek pro zachování některých společenských forem soudržnosti a solidarity s přechodem k moderním společnostem nezanikly, naopak představují regulativní ideu, k níž se pozdněmoderní společnosti stále upínají. V rámci kurzu budou představeny nejen kontextuální proměny situace a role pojmu komunita, ale důraz je kladen na seznámení s empirickými studiemi a jejich přínos jak pro metodologická zkoumání tak pro konceptualizaci sociálněvědních teorií.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžná četba zadané literatury, aktivní účast na seminářích a prezentace týmové práce (na základě předem stanovené formy zadané vyučujícím).
Zkouška: ústní.
|
Obsah
|
Témata:
1. Komunita vs skupina
2. Komunita - klasické teorie
3. Komunita - období empirických výzkumů
4. Komunita - další přístupy - teorie sítí, sociální kapitál
5. Spor komunita vs individualismus
6. Typologie komunit a jejich aplikace
7. Komunita jako reflexe současné společnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Community : seeking safety in an insecure world. Cambridge : Polity Press, 2001. ISBN 0-7456-2635-1.
-
Základní:
Day, Graham. Community and everyday life. London : Routledge, 2006. ISBN 0-415-34074-8.
-
Doporučená:
Váně, Jan. Komunita jako nová naděje? : náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0085-0.
-
Doporučená:
BELL, Colin a Howard NEWBY. The sociology of community: a selection of readings. Abingdon, 1974. ISBN 0-7146-2970-7.
-
Doporučená:
Cohen, Anthony P. The symbolic construction of community. London : Routledge, 1985. ISBN 978-0-415-04616-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
31
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
číst odborné texty v anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyložit teoretické modely v oblasti sociologie komunit. |
vyložit metodologické postupy v oblasti sociologie komunit. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie v oblasti sociologie komunit. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů v oblasti sociologie komunit. |
samostatně kriticky zhodnotit teoretické a metodologické přístupy v oblasti sociologie komunit. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro reflexi současné společnosti skrze výzkum komunit. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|