|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / IND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
IND
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Instituce, stratifikace, demografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/ISD
|
Vyloučené předměty
|
KSS/ISD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných analytických textů s problematikou studia vztahů mezi makro-sociálními institucemi, sociální stratifikací a demografickým chováním a případně i jejich změnami. Na těchto příkladech dokumentuje mimo jiné konkrétní spojení mezi obecnými sociologickými teoriemi a jejich reprezentaci v empirickém výzkumu a vztahů mezi sociologickými mikro- a makro-fenomény. Kurz má seminární povahu a vyžaduje průběžnou domácí přípravu. Z větší části je kurz založen na řízeném čtení a samostudiu vybraných knih, jejich písemném zpracování a individuálních konzultacích dodaných písemných prací. Seznam literatury je orientační a naznačuje směry, které budou v kurzu sledovány. Kurz v některých oblastech tématicky navazuje na témata z kurzu Teorie sociální stratifikace a tato dále rozvíjí.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných příprav, závěrečná písemná práce. V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1) Empirické reflexe sociální struktury
2) Empirické reflexe sociálního jednání
3-4) vztah mezi sociálním jednáním a sociální strukturou - paradoxy a důsledky
5-6) - teoretické a empirické reflexe stratifikačních přístupů ke společnosti
7-8) metodologické trendy při analýze stratifikačních jevů
trendy v demografických jevech
9-10) Základní demografické procesy (úmrtnost, sňatečnost, rozvodovost, plodnost, potratovost) a jejich dopady na stratifikaci společnosti
11-12 Populační růst a populační projekce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MacLeod, Jay. Ain't no makin' it : aspirations and attainment in a low-income neighborhood. Boulder : Westview Press, 1995. ISBN 0-8133-1515-8.
-
Základní:
Sampson, Robert J., Jeffrey D. Morenoff, and Felton Earls. Beyond Social Capital: Spatial Dynamics of Collective Efficacy for Children American Sociological Review 64: 633-60.. American Sociological Review 64: 633-60., 1999.
-
Základní:
Frankenberg, Elizabeth, Wayan Suriastini a Duncan Thomas. Can Expanding Access to Basic Health Care Improve Children's Health Status? Lesson's from Indonesia's 'Midwife in the Village' Program. Population Studies 59: 5-19, 2005.
-
Základní:
Blossfeld, Hans-Peter; Drobnič, Sonja. Careers of couples in contemporary societies : from male breadwinner to dual-earner families. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924491-X.
-
Základní:
DiPrete, Thomas A., Paul M. de Graaf, Ruud Luijkx, Michael T?hlin, and Hans-Peter Blossfeld. Collectivist vs. Individualist Mobility Regimes? Structural Change and Job Mobility in Four Countries. American Journal of Sociology 103:318-58, 1997.
-
Základní:
Brooks-Gunn, Jeanne, Greg J. Duncan, Pamela Klebanov a Naomi Sealand. Do Neighborhoods Influence Child and Adolescent Development?. American Journal of Sociology 99: 353-95, 1993.
-
Základní:
Booth, Alan; Crouter, Ann C. Does it take a village? : community effects on children, adolescents, and families. Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2001. ISBN 0-8058-3243-2.
-
Základní:
Xie, Yu, James M. Raymo, Kimberly Goyette a Arland Thornton. Economic Potential and Entry Into Marriage and Cohabitation.. Demography 40: 351-368, 2003.
-
Základní:
Bianchi, Suzanne M.; Robinson, John P.; Milkie, Melissa A. Changing rhythms of American family life. New York : Russell Sage Foundation, 2006. ISBN 0-87154-136-X.
-
Základní:
DiPrete, Thomas. Life Course Risks, Mobility Regimes, and Mobility Consequences: A Comparison of Sweden, Germany, and the U.S.. American Journal of Sociology. 108: 267-309, 2002.
-
Základní:
Bruch, E. E. a R. D. Mare. Neighborhood Choice and Neighborhood Change. American Journal of Sociology 112 (3): 667-709, 2006.
-
Základní:
Morenoff, Jeffrey D. Neighborhood Mechanisms and the Spatial Dynamics of Birth Weight. American Journal of Sociology 108: 976-1017, 2003.
-
Základní:
Walder, Andrew G., Bobai Li a Donald J. Treiman. Politics and Life Chances in a State Socialist Regime: Dual Career Paths into the Urban Chinese Elite, 1949-1996. American Sociological Review 65: 191-209, 2000.
-
Základní:
Kreidl, Martin. Politics and secondary school tracking in socialist Czechoslovakia, 1948- 1989. 2004.
-
Základní:
Edin, Kathryn; Kefalas, Maria. Promises I can keep : why poor women put motherhood before marriage. Berkeley : University of California Press, 2005. ISBN 0-520-24819-8.
-
Základní:
Turner, Ralph. Sponsored and Contest Mobility and the School System. American Sociological Review 25: 855-67, 1960.
-
Základní:
Simkus, Albert. Structural Transformation and Social Mobility in Hungary: 1938-1973. American Sociological Review 49:291-307, 1984.
-
Základní:
DiPrete, Thomas A., and David B. Grusky. Structure and Trend in the Process of Stratification for American Men and Women. American Journal of Sociology 96:107-43, 1990.
-
Základní:
Liebow, Elliot. Tally's corner : a study of Negro streetcorner men. Lanham : Rowman & Littlefield, 2003. ISBN 0-7425-2896-0.
-
Základní:
Róna-Tas, Ákos. The First Shall Be Last? Entrepreneurship and Communist Cadres in the Transition from Socialism. AJS 100:40-69, 1994.
-
Základní:
Wilson, William Julius. The truly disadvantaged : the inner city, the underclass, and public policy. Chicago : University of Chicago Press, 1987. ISBN 0-226-90131-9.
-
Základní:
Sweeney, Megan. Two Decades of Family Change: The Shifting Economic Foundations of Marriage.. American Sociological Review 67: 132-147, 2002.
-
Základní:
Hauser, Robert M., Min-Hsiung Huang. Verbal Ability and Socioeconomic Success: A Trend Analysis. SSR 26:331-76, 1997.
-
Základní:
Frankenberg, Elizabeth a Duncan Thomas. Women's health and pregnancy outcomes: Do services make a difference?. Demography. 38: 253-265, 2001.
-
Rozšiřující:
Oppenheimer, Valerie Kincade. A Theory of Marriage Timing. American Journal of Sociology 94: 563-591, 1998.
-
Rozšiřující:
Mare, R. D. Differential Fertility, Intergenerational Educational Mobility, and Racial Inequality. Social Science Research 26: 263-91, 1997.
-
Rozšiřující:
Treiman, Donald J. Industrialization and Social Stratification. Social Stratification: Research and Theory for the 1970s, edited by Edward O. Laumann. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1970.
-
Rozšiřující:
McLanahan, Sara a Larry Bumpass. Intergenerational Consequences of Family Disruption. American Journal of Sociology 94: 130-52., 1998.
-
Rozšiřující:
Raftery, Adrian E. a Michael Hout. Maximally Maintained Inequality: Expansion, Reform, and Opportunity in Irish Education, 1921-75. Sociology of Education 66: 41-62, 1993.
-
Rozšiřující:
Kreidl, Martin a Ema Hrešanová. Nové formy rodinného soužití a mezigenerační reprodukce sociálního statusu. Studium raných principů sociální reprodukce na případu porodní váhy. Příspěvek prezentovaný na konferenci "Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze" na FSS MUNI v Brně, 9. - 10.listopadu 2006.. 2006.
-
Rozšiřující:
Guo, Guang a Leah K. VanWey. Sibship Size and Intellectual Development: Is the Relationship Causal?. American Sociological Review 64: 169-87.
-
Rozšiřující:
Deng, Zhong a Donald J. Treiman. The Impact of the Cultural Revolution on Trends in Educational Attainment in the People's Republic of China. American Journal of Sociology 103: 391-428, 1997.
-
Rozšiřující:
Katrňák, Tomáš, Martin Kreidl a Laura Fónadová. Trends in Educational Assortative Mating in Central Europe: the Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary between 1988 and 2000. European Sociological Review 22: 309-322, 2006.
-
Doporučená:
Ainsworth, James W. Why Does It Take a Village? The Mediation of Neighborhood Effects on Educational Achievement. Social Forces 81: 117-152, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
21
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu statusu a tříd. |
vyložit teorie nerovností, stratifikační modely sociálních struktur a sociální mobility. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi nerovností a stratifikačními modely. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy zaměřené na transformaci sociálních nerovností v moderních západních společnostech. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy stratifikačních modelů sociálních struktur a sociální mobility na makro a mikro úrovni. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při studiu nerovností. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie sociálních nerovností. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních nerovností a analyzovat vhodnost použitých stratifikačních modelů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|