|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / DS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
DS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny sociologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/KST
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/DS1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s počátky sociologického myšlení a jeho dnešním dědictvím. Kurz se soustřeďuje především na vznik a význam francouzské sociologické školy, paradigmatický zlom reprezentovaný Alfredem Schutzem a Georgem Herbertem Meadem. Dále pak se kurz věnuje formování amerického sociologie a roli žen v klasickém sociologickém myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je sestaven ze seminářů. Seminární setkání vyžadují studium a detailní znalost předepsané povinné literatury.
|
Obsah
|
1. E. Durkheim a institucionalizace sociologie
2.-3. M. Mauss, R. Radcliffe-Brown - sociologie a sociální antropologie
4. V. Pareto
5. Počátek americké sociologie
6. Geogrge H. Mead a zrození symbolického interakcionizmu
7.-8. Alfred Schutz a paradigmatický obrat
9.-10. Chicagská sociologická škola
11. Počátky rasové teorie v USA
12. Role žen v rané sociologii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (50%),
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ritzer, George; Goodman, Douglas J. Sociological theory. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 007-123267-2.
-
Základní:
Ritzer, George. The blackwell companion to major classical social theorists. Malden : Blackwell Publishing, 2003. ISBN 1-4051-0594-1.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-34-2.
-
Doporučená:
Cuin, Charles-Henry; Gresle, François. Dějiny sociologie. Praha : SLON, 2004. ISBN 80-86429-33-4.
-
Doporučená:
Korte, H. Einführung in die Geschichte der Soziologie. Opladen. Leske + Budrich, 1993.
-
Doporučená:
Hrsg. Von Käsler D. Klasiker des soziologischen Denkens. Band I, II. Műnchen. Beck, 1978.
-
Doporučená:
Thompson, Kenneth. Klíčové citace v sociologii : hlavní myslitelé, pojmy a témata. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-68-4.
-
Doporučená:
Coser, L. A. Masters of Sociological Thought. New York. Harcourt Brace Jovanovich, Inc, 1971.
-
Doporučená:
Chalupný, E. Sociologie. Díl II. Vývoj sociologie v 19. století (1835-1904). 1. vyd. Praha : Samcovo knihkupectví, 1948.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
21
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní sociologické myšlenky |
popsat základní rozdílné a shodné znaky ve formování evropského a amerického sociologického myšlení |
charakterizovat přínos myšlení T. Veblena, G.H. Meada a Chicagské sociologické školy a jejich vliv na americké sociologické myšlení |
popsat paradigmatickou proměnu v sociologické teorii A. Schutze a jeho vliv na sociologické myšlení 2. poloviny 20. století |
popsat intelektuální zdroje rasistických teorií a jejich vliv na formování amerického sociologického myšlení |
popsat roli žen při formování raného sociologického myšlení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat základní sociologické myšlenky |
charakterizovat přínos myšlení T. Veblena, G.H. Meada a Chicagské sociologické školy a jejich vliv na americké sociologické myšlení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|