|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / DI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
DI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dilemata teoretické sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Teoretické myšlení je v sociologii již od počátku formováno názory, které jsou založeny na mnohdy diametrálně odlišných východiscích. Důsledkem toho je, že se v jeho rámci opakovaně reprodukují určitá teoretická dilemata, která není schopna zcela překonat ani soudobá sociologie. Kurz si klade za cíl sledovat tato dilemata napříč časem a jednotnými směry sociologického myšlení. Diskutováni budou klíčoví představitelé teoretické sociologie minulosti i současnosti (Comte, Spencer, Marx, Weber, Durkheim, Lundberg, Parsons, Merton, Coser, Dahrendorf, Homans, Coleman, Schütz, Garfinkel, Berger, Luckmann, Goffman, Collins, Foucault, Luhmann, Habermas, Bourdieu, Giddens, Beck aj.). Kurz se bude soustřeďovat zejména na tyto tématické okruhy: vztah mezi sociální teorií a sociální praxí, spor nominalismu a realismu, sporu o hodnotící soudy, vztahu mezi sociální statikou a dynamikou, sporu mezi konsenzem a konfliktem, dilematu metodologického individualismu a holismu, vztahu mikro a makro, evolucionismu a anti-evolucionismu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, průběžný test, kombinovaná zkouška (písemný test a ústní pohovor).
|
Obsah
|
1. Sociální teorie a sociální realita
2. Racionalita a iracionalita sociální reality
3. Sociální statika (struktura) a sociální dynamika (vývoj)
4. Metodologický individualismus a holismus, mikrosociologie a makrosociologie
5. Evolucionismus, antievolucionismus, sociální změna
6. Problém reality - skutečnost a teorie
7. Problémy objektivity - struktura a jednání
8. Problém konstruktivizmu-subjektivita a intersubjektivitia
9. Problém aktérství
10. Problém překladu
11. Problém prostoru a času
12. Problém mnohočetnosti realit
13. Shrnutí - ontologický obrat a budoucnost sociálních věd
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Calhoun, Craig. Contemporary sociological theory. Oxford : Blackwell, 2002. ISBN 0-631-21350-3.
-
Základní:
Keller, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-34-2.
-
Základní:
Harrington, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie : sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-77-3.
-
Základní:
Ritzer, George; Goodman, Douglas J. Sociological theory. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 007-123267-2.
-
Základní:
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie I : (teoretické koncepce a jejich autoři). Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1275-1.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie. II, (Teorie sociálního jednání a sociální struktury). Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1413-7.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie. III, (Diagnózy soudobých společností). V Praze : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1486-1.
-
Základní:
Morel, Julius. Soziologische Theorie : Abriß der Ansätze ihrer Hauptvertreter. 7. Aufl. München :: Oldenbourg, 2004. ISBN 3-486-25579-7.
-
Základní:
Ritzer, George. The blackwell companion to major classical social theorists. Malden : Blackwell Publishing, 2003. ISBN 1-4051-0594-1.
-
Doporučená:
Giddens, Anthony. Capitalism and Modern Social Theory. An Analysis of the writings of Marx, Durkheim and Max Weber. Cambridge: Cambridge University Press. 1971..
-
Doporučená:
Dahrendorf, Ralf. Class and Class Conflict in Industrial Society. Stanford: Stanford University Press. 1959..
-
Doporučená:
Collins, Randall. Conflict Sociology: Toward an Explanatory Science. New York: Academic. 1975..
-
Doporučená:
Bourdieu, Pierre. Distinction: a Social Critique of the Judgment of Taste. Harvard University Press. 1984..
-
Doporučená:
Coleman, James S. Foundations of social theory. Cambridge : The Belknap Press, 2000. ISBN 0-674-31226-0.
-
Doporučená:
Berger, Peter L. Kapitalistická revoluce : Padesát propozic o prosperitě, rovnosti a svobodě. 1. vyd. Bratislava : Archa, 1993. ISBN 80-7115-042-8.
-
Doporučená:
Giddens, Anthony. New Rules of Sociological Method: a Positive Critique of interpretative Sociologies. London: Hutchinson. 1976..
-
Doporučená:
Beck, Ulrich. Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage. 1992.. London : SAGE Publications, 1992.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Slova a věci. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2.
-
Doporučená:
Merton, Robert K. Social theory and social structure. New York : Free Press, 1968. ISBN 0-02-921130-1.
-
Doporučená:
Luhmann, Niklas. Sociální systémy : nárys obecné teorie. Brno : CDK, 2006. ISBN 80-7325-100-0.
-
Doporučená:
Garfinkel, Harold. Studies in ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 1967..
-
Doporučená:
Coser, Lewis A. The Functions of Social Conflict. Free Press. 1964..
-
Doporučená:
Homans, George C. The Human Group. Harcourt, Brace and Company. 1950..
-
Doporučená:
Parsons, Talcott. The Social System. The Free Press/Macmillan. 1964..
-
Doporučená:
Habermas, Jürgen. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a category of Bourgeois Society. Cambridge: Polity. 198.).
-
Doporučená:
Schutz, Alfred, Luckmann, Thomas. The Structures of the Life-World. Northwestern University Press. 1973..
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
31
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studiu společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny základních sociologických dilemat (např. struktura vs. jednání, konsensus vs. konflikt, individualismus vs. holismus aj.). |
vyložit teoretické modely interpretující sociologická dilemata. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi sociologickými dilematy. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence sociologických dilemat pro popis a interpretaci moderních společností. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat při jejich zohledňování sociologických dilemat. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní situace vyplývající ze zaujetí protikladných pozic spojených s nejčastějšími sociologickými dilematy. |
samostatně kriticky zhodnotit sociologické koncepce vysvětlující sociologická dilemata. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních dilemat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|