|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / BIOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
BIOS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biografická sociologická data
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/BMS
|
Vyloučené předměty
|
KSS/BMS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSA/MTV2 nebo KSS/MV2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do biografické metody jako základní sociologické techniky, prostřednictvím které lze zaznamenat, analyzovat a interpretovat individuální životní zkušenost. Studující si osvojí techniky získávání informací, které jinak nelze získat, nebo velmi obtížně. Předností této metody je přesná chronologická lokace jednotlivých událostí, možnost sledování koincidence profesní, polit., vzdělanostní kariéry a dynamiky rodinného života; identifikace událostí a fakticit, které leží mimo běžné paradigma; větší možnosti propojit analýzu života jednotlivců s životem institucí a organizací, možnost zachycení marginálních, popř. přímo utajovaných oblastí lidského života aj.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je sestaven ze seminářů. Seminární setkání předpokládají studium a detailní znalost předepsané povinné literatury.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1. Koncepty a přístupy v biografické metodě
2. Před Interview: Příprava pro sběr biografického materiálu
3. Interview: Začínáme s biografickým výzkumem- kontaktování osob a fáze výzkumného projektu
4. Po Interview: Způsoby zpracování biografického materiálu. Kódování, komparace, vypracování typologie a způsoby prezentace
5.-6. Realizace výzkumného projektu
7-12. Prezentace výzkumných projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Základní:
Konopásek , Z. Biografie a sociologie. S-Obzor 2/1994. 32 - 47, 1994.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Základní:
Arminen, I. Vyprávění životních příběhů a etnometodologie. In: Otevřená minulost. Karolinum. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Norman K. Denzin a Yvonna S. Lincoln (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Sage, 2003.
-
Doporučená:
Alan, J. Generační zázemí našeho společenského vývoje. Sociologický časopis 4/1990. 321 - 325., 1990.
-
Doporučená:
Vodochodský, I. Herbalife a jeho lidé. Biograf 8/1996. 25-40., 1996.
-
Doporučená:
Říčan, P. Hledání grálu. Biograf 4/2005. 20-39., 2005.
-
Doporučená:
Nyíri, P. Mobilita, podnikání a sex. In. Biograf 36/2005. 3-23., 2005.
-
Doporučená:
Anderle, V. Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů. Biograf 18-19/1999. 41 - 60, 1999.
-
Doporučená:
Konopásek, Z. Od černé knihy k černé skříňce: Komunismus relativizujícíma očima. Biograf 18-19/1999. 3-24., 1999.
-
Doporučená:
Kamberský, P. Prolínání světů. S-Obzor 4/1994. 12 - 27., 1994.
-
Doporučená:
Creswell, John W. Qualitative inquiry and research design : Choosing among five approaches. 2nd ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007. ISBN 9-781-4129-1607-3.
-
Doporučená:
Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz předpokládá u studentů schopnost a) číst anglicky b) vypracovat a realizovat výzkumný projekt c) prezentace výzkumného projektu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti na základě kurzu: - budou schopni popsat teoretická východiska biografické metody; - porozumí vztahu mezi výzkumným záměrem, sběrem dat a jejich analýzou; - budou schopni rozlišovat mezi silnými a slabými stránkami biografické metody |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|