|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1POPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1POPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Populační studia
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/POPA
|
Vyloučené předměty
|
KSS/POP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s historií a současností populačních studií, zejména s populační teorií. Kurz představí základní teoretické koncepce, jako například první a druhá demografická revoluce, epidemiologická revoluce a také základní teorie a výzkum vztahů mezi populačním a ekonomickým vývojem a zmíní se i o kulturních a sociálních důsledcích populačních změn. Kurz není úzce geograficky zaměřen, pokrývá celou škálu soudobých i historických populací, včetně soudobé české, soudobých rozvinutých i rozvíjejících se společností a promluví i k tématu populačního vývoje lidstva, rostoucích nerovností v globálním měřítku a možnostech politických institucí stimulovat nebo naopak kontrolovat populační procesy.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná práce, referát, písemný test a/nebo ústní zkouška.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
1. Praktická lekce: zdroje dat a světové populační trend
2.-3. Velké demografické teorie I: Malthusova teorie, teorie demografické transice.
4.-5. Velké demografické teorie II: Teorie druhé demografické transice.
6. Epidemiologická transice a prodlužování věku dožití.
7. Sociální stratifikace a zdraví
8. Praktická lekce: jak měřit nerovnost
9.-10. Trendy plodnosti v západních společnostech
11. Populační vývoj, "populační exploze" a fertilita ve třetím světě
12. Stabilita partnerských vztahů: příčiny a důsledky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Preston, Samuel; Heuveline, Patrick; Guillot, Michel. Demography : measuring and modeling population processes. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 978-1557864512.
-
Základní:
Adams, Bert N.; Trost, Jan. Handbook of world families. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2763-8.
-
Rozšiřující:
Rabušic, Ladislav. Kde ty všechny děti jsou? : porodnost v sociologické perspektivě. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-86429-01-6.
-
Rozšiřující:
Livi Bacci, Massimo. Populace v evropské historii. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-495-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat odbornou terminologii sociálních věd k danému tématu |
uplatnit elementární funkční gramotnost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat hlavní trendy globálního demografického vývoje |
charakterizovat demografická specificka různých světových regionů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozumět demografickým ukazatelům a umět je prakticky používat v demografických příručkách a statistických ročenkách |
predikovat následky dřívějších demografických událostí do budoucnosti |
interpretovat demografické, společenské, biologické a ekonomické procesy jako provázaný celek příčin a následků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|