|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ZNP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ZNP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy neurofyziologie a psychobiologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSA/BIA1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přehled základů neurofyziologie a zvláště studia činnosti mozku pro poznání chování člověka a jeho vyšších psychických funkcí.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční studium: Ústní zkouška ověřující přednesenou látku (3 otázky zaměřené jednak na stavbu a funkce nervové buňky, jednak na stavbu a funkce centrální nervové soustavy a jednak na vyšší psychické funkce)
Kombinované studium: Podmínky pro získání zápočtu a zkoušky jsou totožné jako u denního studia.
|
Obsah
|
Reflex a reflexní oblouk, receptory, gliové buňky, neuron a jeho činnost (nervový vzruch a synaptický přenos, mediátory). Stavba a funkce míchy, prodloužená mícha, mozkové nervy, mozkový kmen a retikulrní formace, mozeček, střední mozek, mezimozek (podhrbolí, vegetativní funkce, vztah k hormonální regulaci), hrboly mezimozkové a význam k percepci, spodinové uzliny, limbický systém a vztah k paměti a emocím, mozková kůra (okrskovost, plasticita, analyzátory, motorická kůra, kognitivní sítě, lateralizace činnosti mozku). Zrakové a sluchové vnímání. Paměť a učení, emoce, spánek, vědomí, neurologické poruchy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
-
Základní:
Michel, George M.; Moore, Celia L. Psychobiologie : biologické základy vývoje chování. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9.
-
Základní:
Blažek, Vladimír. Základy neurofyziologie a neuroanatomie člověka : antropologie chování 1 : [(studijní text pro nelékařské obory)]. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-63-6.
-
Doporučená:
Druga, Rastislav; Grim, Miloš. Anatomie 3. 2., upr. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-1132-X.
-
Doporučená:
Damasio, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0844-4.
-
Doporučená:
Koukolík, František. Já - o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0736-0.
-
Doporučená:
Koukolík, František. Lidský mozek : funkční systémy, normy a poruchy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-379-X.
-
Doporučená:
Mumenthaler, Marco; Mattle, Heinrich. Neurologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-545-9.
-
Doporučená:
Fišar, Z. - Jirák, R. Vybrané kapitoly z biologické psychiatrie. Grada Praha, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy obecné biologie a funkční anatomie člověka, zvl. homeostázy, stavby a činnosti buňky a nervové soustavy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět přednášce z okruhu jiných vědeckých disciplín |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pospat a vysvětlit činnost neuronů a význam mediátorů pro činnost nervové soustavy |
popsat stavbu a funkci centrální nervové soustavy, zvl. činnost koncového mozku |
charakterizovat a vysvětlit neurofyziologické základy paměťových funkcí, učení, emocí, bdění a spánku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat o problematice biologických základů psychických funkcí a o vztahu sociálních a biologických determinant člověka |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|