|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / VIA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
VIA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vizuální antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia. Cílem kurzu vizuální antropologie je seznámit studenty s teoretickými a metodologickými východisky jedné z aktuálních antropologických specializací. Obsahem kurzu je jednak vymezení vizuální antropologie, jakožto oboru zaměřeného 1) na studium forem vizualizace v různých kulturních kontextech, 2) na problematiku využití audiovizuálních technologií (fotografie, filmu, videa) v rámci antropologického výzkumu. Součástí předmětu bude představení základních konceptuálních pozic uplatňovaných v kontextu vývoje vizuální antropologie od 40. let 20. století, ale i reflexe způsobů využití fotografie v období počátků a rozvoje sociální a kulturní antropologie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, seminární práce a její obhajoba, prezentace znalostí a dovedností získaných v průběhu kurzu při písemném testu. Seminární práce může mít podobu audiovizuálního materiálu.
|
Obsah
|
1. Představení obsahu kurzu, literatury, zdrojů, podmínek splnění a forem (spolu)práce. 2. Základní charakteristiky vizuálně-antropologického diskurzu (teorie, metody, témata) 3. Antropologie a fotografická dokumentace 4. Počátky vizuální antropologie (Bateson, Meadová) 5. Fotografování jako antropologická výzkumná metoda (Collierové) 6. Vizuální antropologie od 80. let 20. stol. - změna paradigmatu (Ruby, Pink) 7. Fotografie jako předmět antropologického výzkumu 8. Film jako nástroj (prostředek) antropologického výzkumu, výuky a prezentace dat (etnografický/antropologický film) 9. Film a audiovizuální technologie jako předmět antropologického výzkumu 10. Digitální etnografie a internet v perspektivě vizuální antropologie. 11. Možnosti vizuální antropologie v českém a středoevropském kontextu, institucionální základna a současné perspektivy vizuální antropologie ve světě (témata, organizace, akce, zdroje) 12. Prezentace a diskuze projektů studentských seminárních prací, závěrečné shrnutí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pink, Sarah. Doing visual ethnography : images, media, and representation in research. 2nd ed. Los Angeles : Sage Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-2348-4.
-
Základní:
Banks, Marcus; Morphy, Howard. Rethinking visual anthropology. New Haven : Yale University Press, 1997. ISBN 0-300-06691-3.
-
Základní:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Rozšiřující:
Hocking, P. Principles of Visual Anthropology.
-
Rozšiřující:
Collier, J. Visual Anthropology: Photography as a Research Method.
-
Doporučená:
Hudeček, Pavel. Možnosti vizuální antropologie při popisu lokální komunity. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2004.
-
Doporučená:
Sztompka, P. Vizuální socilogie. SLON, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit vizuální antropologii se zřetelem k východiskům antropologického studia kultury, společnosti a lidského jednání |
z teoretického a metodologického hlediska srovnat a hodnotit perspektivu vizuální antropologie s dalšími společenskovědními přístupy ke studiu (audio)vizuální komunikace |
objasnit a kriticky hodnotit myšlenky badatelů působících na poli vizuální antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat současné teorie znaku na oblast audiovizuální komunikace |
kriticky reflektovat způsoby použití fotografie a filmu v klasické i současné antropologii |
použít fotografii či film v kontextu terénního výzkumu coby nástroj antropologické interpretace kulturních a sociálních podmínek jednání aktérů |
použít specializované softwarové pomůcky při zpracování audiovizuálního materiálu pro účely prezentace (např. střih) i pro účely analýzy (např. vyhodnocení audiovizuálních dat) |
interpretovat sociálně sdílené vzorce jednání skrze kvantitativní i kvalitativní analýzu vizuálních projevů sledované společnosti a při analýze použít relevantní SW nástroje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|