|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / TEZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
TEZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Terénní výzkum
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s celým procesem etnografického výzkumu coby základním pilířem antropologické práce a původním kulturně-antropologickým příspěvkem k obecnému paradigmatu společenských věd. Kromě nabytí konceptuálních a metodologických kompetencí spojených s tvorbou a realizací terénního výzkumu je kurz zaměřen především na dovednost vypracování vlastních projektů terénních výzkumů, od volby tématu a odpovídajících technik po publikační fázi výzkumu, ze strany participujících studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Nastudování literatury ke kurzu (vč. seminárních textů), vytvoření designu etnografického výzkumu, diskuze v rámci semináře. Seminární práce cca 10 normostran, včetně přehledu využitelné metodické i faktografické literatury (včetně cizojazyčné) a archívů. Práce bude rozebírána na ústní zkoušce.
|
Obsah
|
Role terénního výzkumu při konstituci disciplíny
2. B.K. Malinowski a (nejen) zúčastněné pozorování
3. Miklucho-Maklaj a jeho (zapomenutý) odkaz
4. Specifika antropologického terénního výzkumu
5. Vymezení antropologického metodologického arzenálu vůči postupům a technikám příbuzných disciplín
6. Možnosti a limity antropologických výzkumných technik
7. Role výzkumníka v terénu
8. Etický rozměr terénního výzkumu
9. Aplikovaná antropologie a výzkum "na zakázku"
10. Otázka volby vlastního tématu a odpovídajících technik sběru dat
11. Otázka publikace, popř. jiných druhů zveřejnění výsledků výzkumu
12. Otázka financování výzkumu; granty, projekty.
13. FAQ (často kladené dotazy)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Ladislav Toušek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Kupka, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Kupka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Rozšiřující:
Lofland, John; Lofland, Lyn H. Analyzing social settings : a guide to qualitative observation and analysis. Belmont : Wadsworth Publishing Company, 1995. ISBN 0-534-24780-6.
-
Rozšiřující:
AbuLughod, Lila. Can There Be A Feminist Ethnography?. Women and Performance, 1990.
-
Rozšiřující:
Ginsburg, Faye, D. Contested Lives. The Abortion Debate in an American Community. Berkeley, Los Angeles, University of Clifornia Press, 1989.
-
Rozšiřující:
Crone, Julia G. and Michael Angrosino. Field Projects in Anthropology. A Student Handbook. Prospect Heights, Ill, Waveland Press, 1992.
-
Rozšiřující:
Briggs, Jane, L. Never in Anger: Portrait of An Eskimo Family. , CambridgeMassachusetts, London, England: Harvard University Press, 1970.
-
Rozšiřující:
Myerhoff, Barbara. Number Our Days. Culture and Community Among Elderly Jews in an American Ghetto. New York, Dutton, 1979.
-
Doporučená:
Rabinow, Paul. Reflections on fieldwork in Morocco. [1st ed.]. Berkeley : University of California Press, 1977. ISBN 0-520-03529-1.
-
Doporučená:
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborně situované přednášce |
samostatně vymyslet a navrhnout téma (terénního) výzkumu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu |
transformovat obsah odborného textu na vlastní výzkum, badatelskou práci |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější metodologické přístupy (strukturalistický, strukturálně-funkcionalistický, kognitivní, interpretativistický, feministické přístupy) |
charakterizovat a popsat různá témata spojená s etnografickým výzkumem (výběr tématu, přístup do terénu, vztah k informátorům, apod.) |
pojednat etický rozměr výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit a navrhnout design etnografického výzkumu - od práce v terénu po psaní etnografického textu |
aplikovat základní metody a techniky etnografického výzkumu (zúčastněné pozorování, etnografické interview, dotazníky, prostorové mapy, příbuzenské diagramy, práce s biografiemi, analýza sociální scény, studie komunity, případová studie, studium institucí atd.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|