|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce a marginalizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je rozvinout u studentů znalosti na základě nichž jsou schopni rozpoznat a kriticky reflektovat procesy a mechanismy marginalizace v kontextu sociální politiky České republiky, potažmo Evropské unie. V rámci kurzu budou tematizované koncepty, které jsou k interpretaci postavení marginalizovaných skupin používané, jako je chudoba, sociální vyloučení, diskriminace, nezaměstnanost apod. Tyto koncepty budou vztáhnuty na konkrétní cílové skupiny z hlediska metod a principů sociální práce, resp. specifik, která jsou s cílovými skupinami spojené. Mezi tyto cílové skupiny patří zejména menšiny a lidé bez domova. Důraz bude kladen na pochopení makrostrukturálních a mikrostrukturních problémů a postupů jejích praktického řešení, a to v kontextu konkrétních kazuistik.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné studium zadané povinné literatury na semináře. Schopnost porozumět textů v anglickém jazyce. Aktivní účast na výuce v rámci semináře. Písemná zkouška z probírané látky a zadané literatury.
|
Obsah
|
1. Koncept sociální exkluze a jeho operacionalizace
2. Marginalizované skupiny v České republice
3. Prostorové aspekty sociální exkluze
4. Ekonomické vyloučení
5. Chudoba a nezaměstnanost
6. Sociální vyloučení a sociální kapitál
7. Kulturní kapitál a reprodukce nerovnosti
8. Diskriminace a inkluze ve vzdělávání
9. Bezdomovectví
10. Migrace, cizinci a jejich integrace
11. Rasismus, xenofobie, diskriminace a menšiny
12. Nástroje inkluze a integrace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Petr Kupka, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Petr Kupka, Ph.D. (60%),
Mgr. Ladislav Toušek, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petr Kupka, Ph.D. (60%),
Mgr. Ladislav Toušek, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Toušek, Ladislav. Kultura chudoby, underclass a sociální vyloučení. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení Plzeň : V. 2006.
-
Základní:
Sirovátka, Tomáš. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
-
Základní:
Agulnik, Phil; Hills, John,; Le Grand, Julian; Piachaud, David. Understanding social exclusion. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-925107-X.
-
Doporučená:
Sheppard, Michael. Social Work and Social Exclusion: The Idesa of Practice. Ahgate Publishnig, Ltd., 2012. ISBN 978-1-4094-9069-2.
-
Doporučená:
Backwith, Dave. Social Work, Poverty and Social Exclusion. Maidenhead, Berkshire, Open University Press, 2015. ISBN 978-0-335-24585-7.
-
Doporučená:
Navrátil, P.; Musil, L. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. I. Sociální exkluze a nové třídy: Sociální studia 5.. Brno: MU, 2000.
-
Doporučená:
Pierson, John H. Tackling Poverty and Social Exclusion: Promoting Social Justice in Social Work. Routledge, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
33
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Porozumět textům v anglickém jazyce. |
Rozumět vědecky strukturované přednášce. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat výstupy vlastní samostatné práce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat jednotlivé přístupy ke studii nerovnosti, chudoby a marginalizace |
shrnout a kriticky hodnotit přístupy k inkluzi a integraci znevýhodněných skupin občanů. |
zhodnotit roli státu a neziskového sektoru v otázce inkluze |
vymezit základní pojmy a koncepty spojené se sociálním vyloučením |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
formovat příčiny nerovnosti, chudoby a sociálního vyloučení |
kriticky hodnotit a analyzovat přístupy k řešení problematiky sociálního vyloučení |
nahlížet na problematiku marginalizace v komplexním pohledu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|