|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální exkluze
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
17 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/EMS a KSS/EXK
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou sociálního vyloučení v jeho dílčích dimenzích a mechanismech působení. V rámci kurzu budou vedle zastřešujícího konceptu sociální exkluze rovněž představeny související koncepty chudoby, marginalizace, underclassu či kultury chudoby a dále koncepty sociálního, kulturního a ekonomického kapitálu či prostorové segregace. Důraz bude kladen na etnografické příklady marginalizovaných skupin v urbánním prostředí komplexních společností, jako jsou např. Romové/Cikáni, imigranti nebo lidé bez domova.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst a porozumět textům v anglickém jazyce.
Průběžné studium zadané povinné literatury na semináře.
Aktivní účast na výuce v rámci semináře.
|
Obsah
|
Diferenciace, nerovnost, stratifikace a sociální struktura
Od inkluzívní k exkluzivní společnosti
Marginalizace, underclass a kultura chudoby
Chudoba a její způsoby konceptualizace a měření
Ekonomické vyloučení
Marginalizace, nerovnost a prostor
Formy, projevy a důsledky prostorového vyloučení
Kulturní a symbolické vyloučení
Sociální vyloučení a sociální kapitál
Bezdomovství jako extrémní forma exkluze
Kriminalizace chudoby
Inkluze, koheze a integrace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mareš, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
-
Základní:
Young, Jock. The exclusive society : social exclusion, crime and difference in late modernity. London : Sage Publications, 1999. ISBN 0 80398151 1.
-
Rozšiřující:
Lister, R. Poverty. Cambridge, 2004.
-
Rozšiřující:
Wacquant, Loic J. D. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Polity Press, 2007.
-
Doporučená:
Stack, C. B. All Our Kin: Strategies for Survival in a Black Community. New York, 1983.
-
Doporučená:
Bourgois, Philippe, and Jeff Schonberg. Righteous Dopefiend. Berkley, 2009.
-
Doporučená:
Alcock, Peter. Understanding poverty. Basigstoke, 1993.
-
Doporučená:
HILLS, J., J. LE GRAND, and D. PIACHAUD. Understanding social exclusion. Oxford: Oxford University Press, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišovat mezi analytickými a lidovými pojmy |
argumentovat a vést odbornou diskusi |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kritické reflexe |
číst a porozumět odborné cizojazyčné literatuře |
využívat elektronické informační zdroje |
psát kultivovaný text odborné povahy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit jednotlivé přístupy ke studii nerovnosti, chudoby a marginalizace |
formulovat příčiny nerovnosti, chudoby a sociálního vyloučení |
vymezit základní pojmy a koncepty spojené se sociálním vyloučením |
kriticky hodnotit přístupy k řešení problematiky sociálního vyloučení |
popsat etnografické přístupy ke studii problematiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat ideologické pozadí jednotlivých konceptů |
nahlížet na problematiku marginalizace v komplexním pohledu |
analyzovat a zhodnotit možnosti inkluze |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
|
|
|
|