|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ROAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ROAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruština pro antropology
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/ROAN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními antropologickými termíny v ruštině a naučit je aktivně používat. Analytická četba povede studenty k tomu, aby se dovedli zorientovat v odborném antropologickém textu v ruském originále a uměli z něj těžit informace. Dbáno bude na osvojení si větných konstrukcí ruského odborného stylu.
Konkrétní podoba sylabu včetně upřesněných podmínek pro získání zápočtu či zkoušky bude nejpozději v první den výuky v daném semestru vyvěšena na webových stránkách vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní prezentace zvoleného relativně úzkého odborného tématu v ruštině během semestru.
Zpracování slovní zásoby k probíraným textům.
Vypracování seminární práce na vybrané téma včetně zpracování odborné slovní zásoby, vyskytující se v textu. Práce by měla obsahovat:
- originální text v ruštině (rozsah min. 5 normostran)
- zpracovanou slovní zásobu min. 100 slovních jednotek (formát, podle kterého by slovní zásoba
měla být zpracována, bude uveřejněn v průběhu semestru na www)
- shrnutí obsahu textu v ruštině (rozsah 2 str.)
- resumé textu v češtině (rozsah 2 str.)
- termín pro nahlášení tématu seminární práce: nejpozději do konce třetího týdne semestru
- termín odevzdání práce: nejpozději 10 dní před zkouškou
Student během semestru vypracovává úkoly, které mu vyučující zadá a odevzdává je v tištěné formě nebo je ústně prezentuje na semináři.
|
Obsah
|
Vybrané texty se budou týkat témat sociální, kulturní, biologické a lingvistické antropologie a rovněž etnografie a folklóru (teorie o původu člověka, neandrtálci, neolitická revoluce, národy v oblasti Kavkazu, "russkaja usad´ba, rituály východních Slovanů). V rámci kurzu se studenti seznámí rovněž s jazykovými formulacemi, užívanými v odborných pracích (disertace, diplomová práce, příspěvek na konferenci).
Upevnění a prohloubení znalostí gramatického systému ruštiny na základě probíraných textů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nikonov, V. A. Etnonimy. Moskva : Nauka, 1970.
-
Základní:
Kononěnko, Boris Ivanovič. Kuľtura. Civilizacija. Rossija. Moskva : Ščit-M, 2003. ISBN 5-93-004-137-7.
-
Základní:
Csiriková, Marie; Golčáková, Bohuslava. Ruská gramatika : ve cvičeních. Voznice : Leda, 2012. ISBN 978-80-7335-263-9.
-
Základní:
ČÁRA, Vladimír; BALCAR, Milan; LADMANOVÁ, Jarmila. Ruská mluvnice pro střední školy. Praha : SPN, 1986.
-
Základní:
ŠROUFKOVÁ, Miloslava; PLESKÝ, Rostislav; VENCOVSKÁ, Marta. Rusko-český česko-ruský slovník. 1. vyd. Praha : LEDA, 1998. ISBN 80-85927-41-1.
-
Rozšiřující:
GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka antropologických textů v ruštině.
-
Rozšiřující:
NIKITJUK, B.A. Konstitucija čeloveka. VINITI, Moskva, 1991.
-
Rozšiřující:
Mežetničeskije fol'klornyje svjazi. Nauka, Sankt-Peterburg, 1993.
-
Rozšiřující:
Russkij fol'klor. [T.] 29, Materialy i issledovanija. [T.] 24. Nauka, Sankt-Peterburg, 1996.
-
Doporučená:
Etno-žurnal.
-
Doporučená:
-. Institut etnologiji i antropologiji RAN.
-
Doporučená:
-. Narody Rossiji.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat ruský jazyk na úrovni B2 podle SEPR |
orientovat se v rusky psané odborné literatuře |
v základní rovině vysvětlit rozdíly mezi klíčovými pojmy oboru v ruštině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátně reagovat na poslechové texty věnované otázkám z antropologie |
aktivně se zapojovat do párové/skupinové diskuse na dané téma z antropologie |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v ruském jazyce |
samostatně sumarizovat a interpretovat základní teze odborného textu |
využívat původní odborné texty v ruském jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět odbornému textu v ruském jazyce |
porozumět širokému spektru původních ruských textů z oblasti kulturní a sociální antropologie |
charakterizovat klíčové osobnosti rusky mluvících zemí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat na odborné úrovni v ruském jazyce |
komunikovat o základních antropologických otázkách v ruském jazyce |
porozumět psanému i mluvenému slovu a reagovat na něj |
na různých typech úkolů prokázat rozšíření a prohloubení úrovně svých jazykových dovedností |
adekvátně interpretovat poslechový text |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|