|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / RAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
RAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Retrospektivní antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Retrospektivní antropologie se zabývá lidskou biokulturní diverzitou v minulosti. Studuje člověka skrze jeho pozůstatky a rekonstruuje život jednotlivců i celých populací. Retrospektivní antropologie je kumulativním produktem různých oborů, zahrnuje studium biologické antropologie, humánní osteologie, tafonomie, bioarcheologie, paleoantropologie, funerální archeologie, forenzní antropologie, paleopatologie, paleodemografie a ekologie člověka. Cílem kurzu je ukázat studentům spektrum subdisciplín v širší perspektivě, které společně vytvářejí multidisciplinární obor Retrospektivní antropologie.
|
Požadavky na studenta
|
Praktická aplikace jedné z metod biologické antropologie. Znalosti ověřené písemným testem.
|
Obsah
|
Obsah kurzu / rozpis témat CZ
1. Retrospektivní antropologie: cíl kurzu, úvod do studia (Larsen, 2013; kap. 1) 2. Lidská kostra: normální anatomie a variabilita kostí a zubů (White et al., 2011; Čihák, 2011; Mays, 2010; kap. 1) 3. Mikrostruktura tvrdých tkání a jejich význam pro retrospektivní studie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 5 a 8; Mays, 2010; kap. 1; Weiss, 2009; kap. 2) 4. Archeologie lidských pozůstatků: původ kosterních souborů (Mays, 2010; Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3; Hoppa, 1999) 5. Tafonomie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3; White et al., 2011; kap. 20) 6. Fosilie, jejich původ a význam v paleoantolopologii (Larsen, 2013; kap. 7) 7. Funerální archeologie: symbolické aspekty pohřbívání, rekonstrukce sociální struktury minulé populace (Pearson, 1999) 8. Bioarcheologie (Weiss, 2009; kap. 1; Martin et al., 2013; kap. 1 a 7) 9. Paleodemografie a paleopatologie (Chamberlain, 2006) 10. Tělo jako artefakt (Martin et al., 2013; kap. 9) 11. Forenzní antropologie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 2) 12. Metody využívané v restrospektivní antropologii (Katzenberg and Saunders, 2011; část 4; Chhem and Brothwell, 2007; Pinhasi and Mays, 2008, část 1)
Rozpis cvičení CZ 1. Využití mikroskopie v bioarcheologických výzkumech (mikrostruktura tvrdých tkání, metody odhadu věku, určení biologického původu vzorku). 2. Využití 3D fotografie v tafonomii (software 3D Cash). 3. Grafické programy v terénní antropologii (Inkscape, Gimp). 4. 3D tisk a fosilie. 5. Využití 3D scanneru v bioarcheologii (MorphoTester). 6. ImageJ v bioarcheologii a forenzní antropologii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čihák, Radomír; Grim, Miloš,; Fejfar, Oldřich. Anatomie 1. 3., upr. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
-
Základní:
Katzenberg, M. Anne; Saunders, Shelley R. Biological anthropology of the human skeleton. 2nd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-471-79372-4.
-
Základní:
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Rozšiřující:
Pearson, Mike Parker. The archaeology of death and burial. [Gloucestershire] : Sutton Publishing, 2001. ISBN 0-7509-1777-6.
-
Rozšiřující:
Mays, Simon. The archaeology of human bones. 2nd ed. Abingdon : Routledge/Taylor & Francis Group, 2010. ISBN 978-0-415-48091-8.
-
Doporučená:
White, Tim D. Human osteology. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-746612-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Ovládat obecné znalosti studia antropologie. |
Ovládat obecné znalosti dějin antropologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět a kriticky posoudit odborný text v českém jazyce. |
Porozumět a kriticky posoudit odborný text v anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Ovládat obecné znalosti disciplín spadajících do retrospektivní antropologie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Detailně pojmout jedno konkrétní téma z retrospektivní antropologie. |
Kriticky okomentovat a analyzovat konkrétní téma z retrospektivní antropologie. |
Prezentovat teoretické předpoklady a příklad aplikace. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|