|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / PDEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
PDEM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paleodemografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací. Pozornost bude věnována jak biologické stránce reprodukce, tak stránce sociální, která určuje míru a formu naplnění biologických možností. Student se seznámí se způsoby, kterými lze z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví atd.) odhadnout demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost atd.). Diskutovány budou možnosti a restrikce metod kosterní antropologie a tafonomie a důsledky těchto omezení v interpretaci minulosti. Problémové okruhy budou vysvětlovány na příkladech pravěkých a středověkých populací Evropy a Ameriky.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test. Četba anglických textů.
|
Obsah
|
Vymezení paleodemografie Živí lidé a jejich kosterní pozůstatky: původ kosterních souborů Základní pojmy demografické analýzy Úmrtnostní tabulky Bayesúv teorém a hodnocení úmrtnosti Parametrické metody hodnocení úmrtnosti Fertilita a její odhady z kosterních pozůstatků Migrace minulých populací: etnografický pohled Demografický růst Odhady demografických parametrů z archeologických a ekologických pramenů
Odhady demografických parametrů z archeologických a ekologických pramenů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Základní:
Hoppa, R. D. & Vaupel J. W. (Eds). Paleodemography. Age Distributions from Skeletal Samples. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
Základní:
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
-
Doporučená:
Neustupný, E. Demografie pravěkýh pohřebišť. Praha: Archeologický ústav ČSAV, 1983.
-
Doporučená:
Acsádi, G. & Nemeskéri, J. History of Human Life Span and Mortality. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1970.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a vysvětlit základní metody kosterní a terénní antropologie |
charakterizovat a vysvětlit základní metody v biologii reprodukce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací |
charakterizovat a vysvětlit biologickou stránku reprodukce |
charakterizovat a vysvětlit stránku sociální, která určuje míru a formu naplnění biologických možností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít způsoby, kterými lze z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví atd.) odhadnout demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost atd.) |
zrekonstruovat demografické změny, které provázely například přechod od lovecko-sběračského způsobu života k zemědělství |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|