|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / NAEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
NAEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Národy a etnika Evropy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
84 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/NAE
|
Vyloučené předměty
|
KSA/NAE
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude seznámit studenty v historické perspektivě s etnickou a národnostní skladbou současné Evropy. Student získá základní přehled o etnické skladbě jednotlivých evropských regionů (včetně evropské části bývalého SSSR). Vedle teritoriální dislokace se seznámí s hlavními problémy etnických, jazykových a náboženských skupin (například vztahem ke státní moci) v příslušných státních celcích (kulturní, politická a ekonomická charakteristika). Přednáška se zaměří rovněž na problematiku novodobé migrace do Evropy (výchozí země, důvody migrace, cíle migrantů, postavení v nových zemích). Kurz seznámí se základními terminologickými definicemi (národ, národnost, etnická skupina, občan, imigrace, integrace, asimilace atd.) a s přehledem základních teoretických přístupů ke studiu nacionalismu a etnické identity. Semináře budou orientovány na praktické seznámení studentů s vybranými aktuálními problémy etnické problematiky skrze řízenou diskuzi a seminární práci.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Prezentace znalostí a dovedností získaných v průběhu kurzu při psaní seminární práce a následném písemném testu. Atestace bude udělena za úspěšné obhájení seminární práce a úspěšné absolvování testu.
|
Obsah
|
Přednáškové okruhy:
1. Metodické otázky při studiu etnické problematiky (terminologické definice - národ, národnost, etnická skupina, mateřský a obcovací jazyk, občanský a národnostní princip, imigrace, integrace, asimilace, majorita, menšina, marginalita, etnocentrismus, nacionalismus, xenofobie. Přehled základních teoretických přístupů při studiu nacionalismu a etnické identity (např. Hroch, Gellner, Anderson, Hobsbawm a další).
2. Formování současné Evropy - klíčové události novověkých dějin, které se odrazily v etnickém obraze Evropy (Francouzská revoluce, Vídeňský kongres, sjednocení Itálie a Německa, balkánské války, 1. světová válka, Versailleský mír, vznik národních států, 2. světová válka, rozpad sovětského bloku).
3. Etnická skladba Pyrenejského poloostrova (Francova a Salazarova diktatura, hispanizace, centralizace, jazyky, národy, pozice etnických menšin v těchto státech, oficiální politické postoje, autonomie atd.). Problematika Baskicka, Katalánska, Galicie.
4. Etnická skladba Francie, Belgie a Nizozemí (Bretonci, Katalánci, Baskové, Korsičané, Alsasané, Vlámové, Valoni, Frísové, otázky centralizace, federalizace, otázka jazyková, novodobí migranti).
5. Etnická skladba Velké Británie a Irska (Velšané, Gaelové, Cornwallané, Manxané, otázky jazykových změn, autonomie, směry a důvody novodobé migrace z evropských i mimoevropských oblastí).
6. Etnická skladba Skandinávie - Norsko, Švédsko, Finsko, Dánsko (Laponci, Faeřané, Gróňané, otázka jazykové diglosie, úřední jazyky, novodobí migranti).
7. Etnická skladba Švýcarska, Rakouska, Itálie (kantonální systém, Frankošvýcaři, Italošvýcaři, Germanošvýcaři, Juřané, Ticiňané, Walserové, Rétorománi, Friulové, Ladinové, Piemonťané, Romagňané, Lombarďané, Sardové, otázka národnostních menšin, místní správa, migrace).
8. Etnická skladba střední Evropy - Německo, Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko (Lužičtí Srbové, Frísové, Kašubové, Lemkové, otázka národnostních menšin - polská, maďarská, ukrajinská, běloruská, romská otázka, židovská populace, novodobá migrace).
9. Etnická skladba jihovýchodní Evropy - bývalé republiky Jugoslávie, Rumunsko, Bulharsko (vznik království SHS, federalizace Jugoslávie, rozpad, etnické čistky, migrace, otázky národnostních menšin - Maďaři a Němci v Sedmihradsku, bulharští Turci, romská problematika).
10. Etnická skladba Albánie, Řecka, evropské části Turecka (Gegové, Toskové, problematika Makedonie, výměna a přesuny obyvatelstva, Aromuni).
11. Etnická skladba bývalých svazových republik SSSR - Pobaltí (deportace, rusifikace, komparace vztahu ruských minorit k jednotlivým vládám, otázky jazykové).
12. Etnická skladba bývalých svazových republik SSSR - Bělorusko, Ukrajina, Moldávie (především otázky spojené s pozicí velkých ruských národnostních menšin, pozice ruštiny, nevyhraněná etnická identita, Podněsterská republika).
13. Etnická skladba evropské části Ruské federace (historický nástin bolševické národnostní politiky - realizace národně-teritoriální autonomie, pozice neruských národů - např. Marijců, Mordvinů, Udmurtů, Tatarů, Baškirů, Čečenců, Ingušů, Karačajců, Balkarů atd.)
14. Novodobá politická, ekonomická a náboženská migrace do Evropy - odkud přichází novodobí migranti, kam směřují, problematika soužití autochtonních populací s migranty, způsob jejich začleňování do majoritních populací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šatava, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě : encyklopedická příručka. 1. vyd. Praha : Ivo Železný, 1994. ISBN 80-7116-375-9.
-
Základní:
Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Základní:
Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
-
Základní:
Vertovec, Steven. Transnationalism. Milton Park : Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-43299-3.
-
Rozšiřující:
Honzák, František; Pečenka, Marek; Vlčková, Jitka. Evropa v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Libri, 1995. ISBN 80-85983-00-1.
-
Rozšiřující:
Magocsi, Paul Robert. Historical atlas of Central Europe revised and expanded edition. Seattle : University of Washington Press, 2002. ISBN 0-295-98146-6.
-
Doporučená:
Tesař, Filip. Etnické konflikty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
21
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aktivně formulovat otázky a diskutovat |
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma |
na základní úrovni charakterizovat jazykovou situaci v Evropě (základní členění jazyků do jazykových rodin) |
na základní úrovni popsat historické utváření Evropy |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
číst a porozumět odborné antropologické literatuře |
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text |
napsat kultivovaný odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vyjmenovat základní přehled o etnické skladbě jednotlivých evropských regionů |
charakterizovat a vysvětlit hlavní problémy etnických, jazykových a náboženských skupin v příslušných státních celcích (kulturní, politická a ekonomická charakteristika) |
charakterizovat a vysvětlit základní terminologické definice (národ, národnost, etnická skupina, občan, imigrace, integrace, asimilace) |
podat přehled o základních teoretických přístupech ke studiu nacionalismu a etnické identity |
popsat a vysvětlit problematiku novodobé migrace do Evropy z hlediska výchozí země, důvodů migrace, cíle migrantů, postavení v nových zemích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat současné aktuální teoretické a metodologické přístupy při studiu etnicity na prostor současné Evropy |
kriticky reflektovat a vyhodnocovat informace |
na základě teoretických znalostí interpretovat historické, ekonomické, kulturní a společenské aspekty vývoje moderní Evropy skrze etnicko-jazykovou identitu |
uchopit "žhavou" problematiku etnicity jako jedné ze základních kolektivních identit soudobé Evropy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|