|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MLR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MLR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Migrace, lidská práva a rozvoj
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/MIG
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy antropologického přístupu ke studiu migrace, rozvoje a lidských práv. Cílem bude představení vybraných teoretických pozic a metodologických postupů při studiu migrace (především koncept transnacionálních sítí vč. možností jeho aplikace v kontextu výzkumu), dále uvedení do oblasti rozvojové antropologie a antropologie rozvoje, jakož i přehled různých (epistemologických i politických) způsobů vypořádání se s dilematem mezi lidskoprávním univerzalismem a kulturním relativismem. Prezentována bude i pozice tzv. antropologie lidských práv zaměřující se na studium nativních reprezentací lidsko-právních doktrín.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné složení závěrečného písemného testu, kterým budou zkoušeny jednak znalosti z obsahu přednášek a povinné literatury a jednak schopnost porozumět a interpretovat vybrané knižní tituly z kategorie povinně volitelné literatury, resp. myšlenky relevantních badatelů.
|
Obsah
|
- sociální a kulturní antropologie (resp. aplikovaná antropologie) jako konceptuální rámec studia problematiky migrace, rozvoje a lidských práv - přehled klasických teorií migrace a jejich kritika - teorie transnacionalismu a jeho uplatnění v kontextu antropologického výzkumu - teoretická a metodologická východiska rozvojové antropologie a antropologie rozvoje - kulturní relativismus vs. lidsko-právní universalismus: antropologická reflexe - srovnávací antropologie lidských práv
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Základní:
Wilson, Richard A. Human rights, culture and context : anthropological perspectives. 1st pub. London : Pluto Press, 1997. ISBN 0-7453-1142-3.
-
Základní:
Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
-
Základní:
Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
-
Rozšiřující:
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
Rozšiřující:
- Clifford, J. (1997): Diasporas. In: Guibernau, Montserrat - Rex, John (eds.). The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration. Cambridge: Polity Press., 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce (např. ve videoprezentaci) |
porozumět odbornému textu |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat odborný text |
v základních společenskovědních pojmech interpretovat mediální text |
vyhledávat a používat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit podstatu současných antropologických teorií migrace, rozvoje a lidských práv |
vyjmenovat antropology, kteří se uvedenými tématy zabývali či zabývají, a vysvětlit a kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout antropologicky relevantní výzkumný projekt zaměřený na studium problému souvisejícího s migrací, rozvojem nebo lidskými právy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|