|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MES2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MES2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologický seminář 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/MES
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na představení výzkumných metod, které překračují rámec klasického etnografického výzkumu, založeného na dlouhodobém zúčastněném pozorování. Cílem předmětu je naučit studenty sestavit výzkumný design a aplikovat takové metodologické nástroje a postupy, které jsou vhodné pro vytváření strukturovaných a polostrukturovaných dat a/nebo jsou vhodné pro výzkum v prostředí moderní komplexní společnosti. Rovněž budou seznámeni se zdroji sekundárních dat textové nebo audiovizuální povahy a způsoby jejich interpretace. Důraz bude kladen nejen na postupy vytváření dat rozličného charakteru, ale také na různé způsoby jejich analýzy. Nedílnou součástí kurzu je průběžné zpracování vlastního výzkumného projektu, na kterém si studenti získané znalosti v praxi vyzkoušejí.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
2. Schopnost číst a porozumět textům v anglickém jazyce.
3. Uskutečnění vlastního výzkumu a vypracování seminární práce.
4. Absolvování ústní zkoušky reflektující probíranou látku a realizovaný výzkumný projekt.
|
Obsah
|
1. Epistemologie a metodologie
2. Povaha dat v antropologii a výzkumný rámec
3. Zkoumaná populace a způsoby výběru
4. Organizace a uchovávání dat
5. Zpracování a interpretace sekundárních dat
6. Strukturovaný a polostrukturovaný rozhovor
7. Zaměřovaný rozhovor
8. Analýza kvalitativních dat I
9. Analýza kvalitativních dat II
10. Zakotvená teorie
11. Obsahová a diskurzivní analýza
12. Analýza sociálních sítí
13. Analýza kulturních domén
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bernard, H. Russell; Ryan, Gery Wayne. Analyzing qualitative data : systematic approaches. Los Angeles : SAGE Publications, 2010. ISBN 978-0-7619-2490-6.
-
Základní:
Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
-
Rozšiřující:
Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
-
Rozšiřující:
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-2687-9.
-
Rozšiřující:
Grbich, Carol. Qualitative data analysis : an introduction. London : SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-2143-5.
-
Doporučená:
Charmaz, Kathy. Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis. 1st pub. Los Angeles : SAGE, 2010. ISBN 978-0-7619-7353-9.
-
Doporučená:
Andranovich, Gregory D., and Gerry Riposa. Doing Urban Research. London, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
36
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišovat mezi analytickými a lidovými pojmy |
argumentovat a vést odbornou diskusi |
číst a porozumět odborné cizojazyčné literatuře |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat |
využívat elektronické informační zdroje |
aplikovat teorii v praxi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit základní postupy vytváření a získávání dat, které jsou vhodné pro výzkum populací v komplexní moderní společnosti |
charakterizovat a hodnotit přístupy k analýze kulturních a relačních dat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
s využitím odpovídajících metod realizovat vlastní výzkumný projekt |
s využitím odpovídajících metod analyzovat kulturní a relační data různorodého charakteru |
transformovat znalosti základních postupů vytváření a získávání dat a uplatnit v praxi |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|