|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MANT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MANT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Medicínská antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/BANT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Medicínská antropologie integruje biologické a sociokulturní přístupy k pochopení konceptu zdraví, onemocnění a péče. V kurzu jsou tato témata sledována napříč odlišnými společenskými a politicko-ekonomickými systémy v souvislosti s faktory přírodního prostředí v současnosti i minulosti. Cílem kurzu je ukázat širší rozměr a variabilitu faktorů, které způsobují onemocnění uvnitř a mezi společnostmi. Kurz je rozdělen do tří částí. První část je věnována úvodu do studia medicínské antropologie a otázkám, jak rozumět zdraví a nemoci z biokulturní perspektivy. Ve druhé části se kurz věnuje růstu a vývoji člověka, epidemiím, stravě a výživě v závislosti na odlišném přístupu ke zdrojům, zdravotní péči a faktorech prostředí. Třetí část se zaměřuje na etnomedicínu a její retrospektivní alternativu etnobioarcheologii.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia medicínské antropologie.
a) Předmět zájmu medicínské antropologie.
b) Význam medicínské antropologie pro společenské vědy.
c) Biokulturní perspektiva zdraví a nemoci, evoluční, historické a
politicko-ekonomické pohledy na definici nemoci a zdraví, dopady společenské nerovnosti,
věku a pohlaví na zdravotní stav populace.
2. Konkrétní ukazatele.
a) Růst a vývoj člověka. Biokulturní vlivy na nerovnoměrný růst a vývoj. Vztah opožděného
vývoje, výskytu onemocnění, věku dožití a produktivity jedinců v ekonomickém systému.
Kulturní vs. environmentální faktory a variabilita růstu a vývoje.
b) Infekční onemocnění. Patogeny a imunita. Nemoc, ekologie nemoci a lidské chování. Vliv
migrací, moderních způsobů transportu, globalizace na šíření patogenů, nových epidemií a
recidivu tradičních infekčních onemocnění.
c) Strava, výživa, dostupnost stravy, kulturní omezení a hladomory v minulosti a dnes. Vliv
velkých hladomorů na geopolitickou situaci světa. Vliv industrializace na změnu stravy, způsob
života a zdraví člověka. Současné "epidemie" diabetu a kardiovaskulárních chorob a jejich
vztah k politickým a ekonomickým systémům.
d) Přístup k péči. Historie péče a péče u tradičních společností. Léčit nebo vyléčit. Vliv
farmaceutických firem na zdravotní systém.
3. Etnomedicína a etnobioarcheologie.
a) Úvod do studia. Definice oborů. Metody výzkumu a praktické aplikace. Propojení
experimentálních, teoretických a retrospektivních věd.
b) Příklady nemocí, následky válečných konfliktů, způsobů péče a léčitelství v současnosti a
minulosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Základní:
Lebl, Jan. Růst dětí a jeho poruchy. 1. vyd. Praha : Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
Základní:
Marmot, M. G.,; Wilkinson, Richard G. Social determinants of health. 2006. ISBN 978-0-19-856589-5.
-
Základní:
Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
Rozšiřující:
Lock M, Nguyen VK. An Anthropology of Biomedicine. Oxford Wiley-Blackwell, 2010.
-
Rozšiřující:
Ember, C. R. Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness in the World's Cultures Topics. Springer, 2003.
-
Rozšiřující:
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století.
-
Rozšiřující:
Diamond J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností? Jan Melvil. 2012.
-
Doporučená:
Harrod RP. Ethnobioarchaeology. New Directions in Bioarchaeology, Special Forum. The SAA Archaeological Record 12(2):32-4. 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat obecné znalosti studia antropologie a znalosti dějin antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozumět a kriticky posoudit odborný text v českém jazyce |
rozumět a kriticky posoudit odborný text v anglickém jazyce |
formálně prezentovat výzkumy |
vést odborné debaty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit metody a přístupy biomedicínské antropologie |
charakterizovat a popsat historický vývoj biomedicínské antropologie a hlavní myšlenkové trendy a aplikovatelnost oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje |
detailně rozebrat konkrétní téma z biomedicínské antropologie |
prezentovat a kriticky zhodnotit teoretické předpoklady a příklad aplikace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|