|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / LVA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
LVA1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lidská variabilita a adaptabilita 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
79 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/BIA1X
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům úvod do biologie člověka a stručného přehledu funkční anatomie. Přednáška tvoří vstupní blok k biologickým předmětům studia oboru kulturní a sociální antropologie. V úvodní části je popsána buňka jako základní stavební jednotka lidského těla, její části a funkce, dále základní typy tkání a principy homeostatických mechanismů, zajišťujících integritu organismu a regulaci životních dějů. V další části jsou popsány v různé míře podrobnosti jednotlivé orgánové systémy a jejich činnost s důrazem na variabilitu těchto částí a celostní chápání biologického fungování člověka. Pozornost je také věnována zásadám odborného anatomického názvosloví.
|
Požadavky na studenta
|
Student přichází na přednášky a cvičení připraven četbou z povinné literatury.
Předmět je zakončen zkouškou. Zkouška sestává z písemného testu. Složení testu bude kombinované, tj. bude zastoupeno více typů otázek. Student má nárok na 2 opravné termíny (dohromady budou vypsány jen 3 termíny zkoušky).
Hodnocení testu:
100 - 91% výborně
90 - 81% velmi dobře
80 - 71% dobře
70 - méně % nevyhověl
|
Obsah
|
1. Úvod do základů funkční anatomie člověka, hierarchické uspořádání těla, homeostáza, buňka
jako základní struktura, vnitřní stavba a činnost buňky.
2. Dokončení popisu buňky, mitotické dělení buněk, proliferace a diferenciace buněk, základní typy
tkání.
3. Biochemie, enzymatická činnost, buněčné dýchání
4. Endokrinní a imunitní systém.
5. Kosterní systém.
6. Svalový systém.
7. Oběhový systém.
8. Dýchací systém.
9. Trávicí a vylučovací systém.
10. Nervový systém.
11. Mozek a jeho činnost.
12. Smyslové vnímání. Zrak, sluch.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Základní:
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Základní:
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
-
Doporučená:
Feneis, Heinz. Anatomický obrazový slovník. Praha : Avicenum, 1981.
-
Doporučená:
Čihák, Radomír. Anatomie 1. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Doporučená:
Druga, Rastislav; Grim, Miloš. Základy anatomie. 1., Obecná anatomie a pohybový systém. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-7262-112-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
číst a porozumět odborné/antropologické literatuře |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a rozlišit typy tkání |
charakterizovat základy obecné biologie a funkční anatomie člověka se zaměřením na pohybový systém a regulační mechanismy |
popsat a charakterizovat buňku coby základní stavební jednotku lidského těla |
popsat a vysvětlit části a funkce buňky |
popsat a vysvětlit principy homeostatických mechanismů zajišťujících integritu organismu a regulaci dějů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat fungování lidského těla skrze funkce a propojení jednotlivých tělních systémů |
rozlišit v různé míře podrobnosti jednotlivých orgánových systémů a jejich činnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová konzultace, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|