|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KOX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KOX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie komplexních společností
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/PSMS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy antropologického přístupu ke studiu soudobých komplexních společností. Studenti budou uvedeni do problematiky nacionalismu, etnicity a multikulturalismu, představení možností studia současných náboženských, sociálních a identitárních hnutí, jakož i možností výzkumu venkovských lokálních komunit v evropském prostředí a městských subkultur. Součástí výkladu jednotlivých témat bude prezentace relevantních teorií, vybraných příkladů, souvisejících publikací a významných badatelů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné složení závěrečného písemného testu, kterým budou zkoušeny jednak znalosti z obsahu přednášek a povinné literatury a jednak schopnost porozumět a interpretovat vybrané knižní tituly z kategorie povinně volitelné literatury, resp. myšlenky relevantních badatelů.
|
Obsah
|
- Osvícenství a romantismus. Východiska a politické konsekvence dvou vlivných světonázorových koncepcí a přehled základních kategorií, které s těmito koncepcemi souvisejí: individualismus, univerzalismus, racionalismus, liberalismus vs. kolektivismus, partikularismus, emocionalismus, komunitarismus. - Národy a nacionalismus. Historické, společenské, politické a ideové souvislosti vzniku evropských národů (E. Gellner, B. Anderson, M. Hroch), otázka nacionálních mýtů a dějin (G. Schöpflin), národní jazyky a tradice (E. Hobsbawm), úloha národních elit, typy evropských nacionalismů. - Etnické skupiny a teorie "etnicity". Společenské, politické a ideové souvislosti vzniku tzv. etnorevitalizačních hnutí na přelomu 60. a 70. let, rozlišení primordialistických a modernistických (konstruktivistických, instrumentalistických) konceptualizací tématu etnicity, přehled vybraných teorií (J. Bromlej, F. Barth, Abner Cohen, Anthony D. Cohen, D. Handelman, T. H. Eriksen), příklady konkrétních etnorevitalizačních projektů. - Multikulturalismus a politika identit. Vymezení multikulturalismu coby ideového hnutí zasahujícího akademickou, politickou i veřejnou sféru, přehled multikulturalistických myšlenkových proudů (pluralistický, liberální, kritický) a vybraných kritik multikulturalismu z antropologických, sociologických a politologických pozic (G. Baumann, T. Turner, M. Wieviorka, B. Barry). Kategorie identity a její společenskovědní konceptualizace, příklady identitárních hnutí. - Soudobá náboženská hnutí. Náboženství v kontextu současných komplexních společností, problematika sekt a tzv. nových náboženských směrů, islám v západní a střední Evropě. Reislamizační, rejudaizační a rechristianizační hnutí (G. Kepel). - Sociální vyloučení, marginalizace, underclass. Aspekty sociální exkluze (prostorové, kulturní, symbolické, politické?) v kontextu moderních společností, koncept marginalizace a underclassu a jejich kritiky. Studium "městské chudiny" a sociálních ghett z pozic sociální a kulturní antropologie (O. Lewis, U. Hannerz, C. Stack). Sociální vyloučení v ČR - představení problému. - Městské subkultury, venkovské lokální komunity. Příklady antropologických výzkumných projektů zaměřených na studium sociálních skupin a hnutí v ČR a v Evropě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Ladislav Toušek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Ladislav Toušek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Stack, Carol. All our kin. [New York] : Basic Books, 1997. ISBN 0-06-131982-1.
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Ethnicity and nationalism. London : Pluto Press, 2002. ISBN 0-7453-1887-8.
-
Základní:
Toušek, Ladislav. Sociální vyloučení a prostorová segregace. AntropoWebzin online ISSN 1801-8807 Roč. 3, č. 2-3. 2007.
-
Základní:
Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
-
Rozšiřující:
Mareš, Petr. Marginalizace, sociální vyloučení. In: Sirovátka, T. (ed.): Menšiny a marginalizované skupiny v České republice, s. 9-23. Brno, 2002.
-
Rozšiřující:
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Doporučená:
Kepel, Gilles. Boží pomsta : křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno : Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5.
-
Doporučená:
Jenkins, Richard. Social identity. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-12053-5.
-
Doporučená:
Mitchel, C. The Kalela Dance. Manchaster, 1956.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět textu v anglickém jazyce |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
charakterizovat základní východiska sociální a kulturní antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat odborný text |
uvažovat v základních sociálně-antropologických pojmech |
využívat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat tematické zaměření antropologického studia soudobých komplexních společností |
vyjmenovat antropology, kteří se uvedenými tématy zabývali či zabývají, vysvětlit a kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
vysvětlit a interpretovat (prezentovat) podstatu současných antropologických teorií nacionalismu, etnicity, multikulturalismu, identity, marginalizace a sociální diferenciace |
vysvětlit a porovnat teoretické a metodologické přístupy současné sociální a kulturní antropologie s přístupy klasické antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout, obhájit a zrealizovat vlastní výzkumný projekt, ve kterém je uplatněna antropologická teoretická perspektiva ve vztahu k vybranému aspektu moderních komplexních společností |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|