|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KKR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KKR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunitní práce, občanská angažovanost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Komunitní práce, kritická sociální práce a občanská angažovanost
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
40 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zprostředkovat studenům a studentkám zkušenost s přístupy, které rozšiřují klasické pojetí sociální práce, nebo jsou alternativou tohoto pojetí. V přednáškách a seminárních cvičeních
budou studenti rozvíjet své znalosti a dovednosti v následujících oblastech:
1) základní východiska, metody a cíle komunitní sociální práce coby nástroje podpory participativního dosahování komunitou definovaných společných cílů a podpory rozvoje solidarity, spolupráce a změny v komunitě;
2) kritická a radikální sociální práce, její založení v kritické sociální teorii, metody spočívající ve
zplnomocňování lidí, rodin a komunit jako autonomních aktérů a nikoli pouze jako objektů sociální politiky a pasivních příjemců sociální práce v klasickém smyslu;
3) sociální práce ve vztahu k občanské společnosti a veřejné sféře, čili sociální práce jako prostředek
sociální změny v širším společenském kontextu, otázka role sociálního pracovníka ve vztahu k občanské angažovanosti vlastní i klientské.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné studium zadané povinné literatury na semináře. Schopnost porozumět textů v anglickém jazyce. Aktivní účast na výuce v rámci semináře. Seminární práce.
|
Obsah
|
1. Alternativní proudy v sociální práci ve vztahu ke klasickému pojetí sociální práce, sociální práce a ideologie
2. Komunitní práce - vymezení, východiska (koncept komunity a jeho reflexe), cíle
3. Metody a modely komunitní práce (participace, komunitní rozvoj, komunitní plánování, komunitní organizování, sociální akce)
4. Kritická a radikální sociální práce - vymezení, vývoj, proudy a představitelé
5. Cíle kritické sociální práce - sociální změna, sociální spravedlnost, solidarita, zplnomocnění
6. Metody kritické sociální práce - kritický případový manegment, advocacy, zplnomocňování
7. Antiopresivní přístup, kultura ticha, intersekcionální teorie
8. Kritická sociální práce a přístup k menšinám a lidem bez domova (Svépomocné skupiny, Housing First)
9. Kritická sociální práce v oblasti užívání drog a poskytování placených sexuálních služeb (Harm reduction)
10. Kritická sociální práce v oblasti stáří a zdravotního postižení (Kritická gerontologie, sociální inkluze)
11. Přesahy sociální práce (sociální práce v kontextu společnosti, sociální práce a veřejná politika, sociální práce a veřejný prostor, sociální práce a akademická sféra, sociální práce a média)
12. Sociální práce a angažovanost (příklady, limity, dilemata)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Kopp, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Kopp, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šťastná, Jaroslava. Když se řekne komunitní práce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3356-5.
-
Doporučená:
Thompson, N. Anti-Discriminatory Practice: Equality, Diversity and Social Juctice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012.
-
Doporučená:
Ledwith, M. Community development. A critical approach. Bristol: The Policy Press, 2011.
-
Doporučená:
Ferguson, I. Lavalette, M. Critical and radical social work: an introduction. Critical and Radical Social Work, vol. 1. no. 1. The Policy Press, 2013.
-
Doporučená:
June, Allan - Pease, Bob - Briskman, Linda. Critical Social Work: An Introduction to Theories and Practices. Allen and Unwyn, 2003. ISBN 9781865089072.
-
Doporučená:
Adams, Robert. Social Work and Empowerment. London Macmillan, 1996.
-
Doporučená:
Lundy, Colleen. Social Work, Social Justice a Human Rights: A Structual Approach to Practice. University of Toronto Press, 2011. ISBN 9788024633909.
-
Doporučená:
Navrátil Pavel. Sociální práce jako sociální konstrukce. In: Sociologický časopis, 1998, Vol 34 (No. 1:37-50). 1998.
-
Doporučená:
Fook, Jan, Bob Pease (eds.). Transforming Social Work Practice. Postmodern Critical Perspectives. London: Routledge, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní terminologii společenských a humanitních věd v rozsahu učiva střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat výstupy vlastní samostatné práce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
rozumět odbornému textu z oblasti společenských a humanitních věd a komunikovat o jeho obsahu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat historický vývoj komunitní práce a kritické sociální práce |
definovat základní pojmy kritické sociální práce a komunitní práce |
vysvětlit principy komunitní práce a kritické sociální práce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat metody komunitní práce a kritické sociální práce v praxi |
kriticky reflektovat ideologická východiska různých pojetí sociální práce |
diskutovat otázky spjaté s přesahy sociální práce směrem k dalším sférám komplexní společnosti |
srovnat klasické pojetí sociální práce s alternativními a kritickými proudy v sociální práci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|