|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ETARX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ETARX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnoarcheologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/ETAR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem kurzu je vyjasnit vztah mezi archeologií a socio-kulturní antropologií. Tyto dvě disciplíny mají odlišný metodologický základ, ale teoreticky jsou si velmi blízké, protože si kladou velmi podobné otázky. Právě společné otázky obě disciplíny sbližují. Etnografická data jsou významným zdrojem informací, který umožňuje budování modelů testovatelných archeologickými metodami. Naopak long durée zachytitelné archeologicky může pomoci korigovat převážně synchronní interpretace etnografů. Studenti budou seznámeni s evropským a americkým modelem vztahu archeologie a antropologie. Na historické pozadí vztahu obou discplín naváží diskuze o úloze analogií a modelů v archeologii a socio-kulturní antropologii. Pozornost bude věnována způsobu budování modelů s pomocí databáze HRAF a formulaci hypotéz testovatelných v archeologickém záznamu. Závěrečná část kurzu se zaměří na problematiku experimentů, jako alternativního zdroje informací pro interpretaci archeologických pramenů.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst anglicky, využívat elektronické zdroje informací. Studenti navíc vypracují: a) Projekt na základě etnografických dat b) Prezentaci projektu
|
Obsah
|
1. Organizační informace
2. Etnoarcheologie a paradigmata
3. Vztah antropologie a archeologie
4. Fakta, usuzování, transformace
5. Analogie a modely
6. Pohřební praktiky I
7. Pohřební praktiky II
8. Pohřební praktiky III
9. Obživa
10. Praxe
11. Jak využívat etnografii při vlastním výzkumu
12. Prezentace projektů
13. Prezentace projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Binford, Lewis Roberts. Constructing frames of reference : an analytical method for archaeological theory building using hunter-gatherer and environmental data sets. Berkeley : University of California Press, 2001. ISBN 0-520-22393-4.
-
Základní:
Robben, Antonius C. G. M. Death, mourning, and burial : a cross-cultural reader. Malden : Blackwell Publishing, 2004. ISBN 1-4051-1471-1.
-
Základní:
David, Nicholas; Kramer, Carol. Ethnoarcheology in action. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-66779-8.
-
Základní:
Fogelin, L. Inference to the Best Explanation: A Common and Effective Form of Archaeological Reasoning. American Antiquity 72:603-625.. 2007.
-
Rozšiřující:
Gillespie SD, and Nichols DL. Archaeology is Anthropology. Arlington: American Anthropological Association, 2003.
-
Rozšiřující:
Parker, P. M. Mortuary Practices, Society and Ideology: an Ethnoarchaeological Study," in Symbolic and Structural Archaeology. Edited by I. Hodder, pp. 99-113.. Cambridge: Cambridge University Press., 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní termíny epistemologie, metodologie a teorie společenských a přírodních věd |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit a popsat vztah antropologie a archeologie |
charakterizovat a vysvětlit význam transformačních procesů |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat počítačový program (PowerPoint) |
vyhledat a aplikovat relevantní etnografická data |
vytvořit model, který je možné testovat na archeologických datech |
pracovat s databází HRAF |
s využitím výpočetní a audiovizuální techniky připravit a interpretovat vlastní projekt |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|