|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ESKX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ESKX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnografie socialistické každodennosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/ESK
|
Vyloučené předměty
|
KSA/ESK
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro navazující/magisterský studijní program. Cílem kurzu bude naznačit možný způsob hledání odpovědí na podobně znějící otázky a zorientování v teoreticko metodologické diskuzi k tématu. Kolaps komunizmu ve státech sovětského bloku inicioval zájem sociálněvědně orientovaných badatelů o studium tzv. transformujících se společností. Jedním z jeho aspektů je i kulturně imanentní analýza tzv. reálného socialismu, pojímaného jako specifický kulturní typ. Socializmus bezpochyby inicioval řadu kulturních změn, jednalo se však o superkulturní, subkulturní či jiné varianty určité "tradiční" kultury? Jaká byla kulturní specifika dané epochy, v čem spočívaly charakteristické rysy socialistické každodennosti? V jakém rozsahu a podle jaké logiky byly iniciovány celospolečenské změny, které "budování" socialismu doprovázely? Lze hovořit o "socialistickém životním způsobu" jako o souboru typických standardizací a kognitivních pravidel, přesahujících národní vazby?
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát. Seminární práce odevzdat dva týdny před koncem semestru. Má-li student referát a nemůže se z vážných důvodů toho dne zúčastnit, musí se předem omluvit.
|
Obsah
|
- Uvedení do problematiky - Historické, ekonomické a politologické vymezení "reálného socialismu" (RS) - RS jako předmět studia sociálních a humanitních věd - RS jako kulturní typ - RS a etnografické studium každodennosti - Metody etnografického studia RS 1 - Metody etnografického studia RS 2 - Muzeologie RS - Základní kulturní koncepty spojované s RS a jejich lokální, národní a státně politické varianty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Procházka, Jaromír. Poválečné Československo 1945-1989 : Skripta pro posl. evangelické teologické fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-437-1.
-
Základní:
Holý, Ladislav. The little Czech and the great Czech nation : national identity and the post-communist transformation of society. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-554691.
-
Rozšiřující:
Hubatová-Vacková Lada, Říha Cyril (vyd.). Husákovo 3 + 1. Bytová kultura 70. let. Praha, 2007.
-
Rozšiřující:
Lozoviuk, P. Možnosti a limity etnologického studia reálného socialismu, In: Antropologické symposium IV., Plzeň 2006, s. 72-80.. Plzeň, 2006.
-
Rozšiřující:
Hann C. (Hg.). Socialism. Ideals, Ideologies and Local Practice. London, 1993.
-
Rozšiřující:
Macura, Vladimír. Šťastný věk : Symboly, emblémy a mýty 1948-89. Praha : Pražská imaginace, 1992. ISBN 80-7110-100-1.
-
Rozšiřující:
Horská P., Maur E., Musil J. Zrod velkoměsta. Urbanizace českých zemí a Evropa. Praha/Litomyšl, 2002.
-
Doporučená:
Vodicka, K. Motivationskrise - Krebs des realen Sozialismus in der CSSR, In: Literatur-Spiegl. Wissenschaftliches Informations- und Diskussionsforum Nr. 34, S. 4-52. 1990.
-
Doporučená:
Hann Christopher (vyd.). Postsocialism. Ideals, ideologies and practices in Eurasia. London, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska etnografie, etnologie a sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie, etnologie |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat badatele, kteří se reálnému socialismu z etnologických/antropologických pozic věnovali či věnují a kriticky hodnotit poznatky jejich děl |
obhájit relevanci etnografického/etnologického/antropologického studia socialistické každodennosti |
charakterizovat historické, ekonomické a politologické vymezení "reálného socialismu" |
popsat a vysvětlit charakteristické rysy socialistické každodennosti a kulturní specifika dané epochy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout a realizovat vlastní etnografický výzkum vybraného tématu vztahujícího se k reálnému socialismu |
analyzovat a hodnotit reálný socialismus jako specifický kulturní typ z hlediska kulturně imanentní analýzy |
kriticky reflektovat a hodnotit prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|