|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnické procesy v bývalém SSSR
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu bude zabývat se otázkou národnostní politiky, konfliktů, etnických čistek, deportací, vzájemných vztahů etnik a etnických skupin na území někdejšího Sovětského svazu. Cílem bude poskytnout studentům přehled o hlavních aktérech, nejvýznamnějších událostech, procesu vzniku nových národů, jejich elit a vztahu k centru. Přednášky mají za cíl prohloubit etnické, politické, ekonomické a sociální poznatky k dějinám SSSR prizmatem národnostních vztahů. V seminářích bude kladen důraz na četbu a rozbor textů ke stěžejním problémům jednotlivých přednášek.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Prezentace znalostí a dovedností získaných v průběhu kurzu při písemném testu a následné ústní zkoušce. Atestace bude udělena za úspěšné absolvování testu a ústní zkoušky.
|
Obsah
|
1. Metodické problémy při studiu národnostní problematiky (teoretické a metodické pojednání o národu, etniku, etnické skupině, národnosti atd., základní rozdíly v přístupech západních vědců a badatelů ze SSSR). 2. Carské Rusko - žalář národů nebo etnická harmonie? Nástin základních etnohistorických mezníků do roku 1917 (expanze ruského státu, právní nařízení vztahující se k "inorodcům", carská národnostní politika, zákon o správě domorodců z roku 1822). 3. Revoluce 1917 a následný "rozpad impéria", vznik SSSR ( právo na sebeurčení národů, vznik nových států a jejich postupná bolševizace, problémy Zakavkazka a Střední Asie, budování svazového státu). 4. Leninova koncepce národnostní politiky v podobě národně-teritoriální autonomie (princip poskytování autonomie v rámci RSFSR a následné hierarchické členění "národních teritorií"). 5. Stalin - od lidového komisaře pro národnostní záležitosti až ke vzniku gulagů. Budování národních okruhů na Sibiři, situace na Kavkaze a ve Střední Asii ( Stalinova představa o národnostní otázce, speciální postavení příhraničních regionů, podstata a význam vzniku dalších svazových republik, antisemitismus, emigrace). 6. Stalinova ústava z roku 1936 ve vztahu k "jeho národům". Litera zákonů versus politická praxe ( tzv. Velký teror 2. poloviny 30. let 20. století, omezování autonomních práv, počátek etnických čistek a preventivních deportací, pakt Molotov - Ribbentrop, anexe Pobaltí, Moldavska a části Polska). 7. Druhá světová válka, desintegrační nebo stmelující prvek v dějinách sovětských národů?. Důsledky připojení a začlenění Pobaltí, otázka baltských a povolžských Němců (deportace, vysídlení a zrušení autonomní republiky povolžských Němců, etnické čistky na Kavkaze - Čečenci, Inguši, Balkaři, Karačajci, Kalmykové, situace v Pobaltí). 8. Průmyslový rozvoj v periferních oblastech jako základní předpoklad intenzivní migrace Rusů (problémy rusifikace, smíšených sňatků a mezietnické rivality, etnogenetická studia). 9. Brežněvova éra - klidná léta soužití, nová ústava, ale staré problémy etnických vztahů (ústava z roku 1977 a existence sicialistického národa, změna sibiřských národních okruhů v autonomní, teorie etnosu v sovětské vědě). 10. Druhá polovina 80. let, oživení a probuzení "spících národů" v Gorbačovově éře (perestrojka, vznik organizací na podporu národní kultury - např. Spasenije Jugry, intelektuálové a loajalita). 11. Rozpad SSSR a vznik nových států (postoj Moskvy k jednotlivým svazovým republikám, ruské etnické menšiny v Pobaltí a ve Střední Asii, migrace). 12. Vyhlašování nezávislosti a "nový kurz" Ruské federace k národněpolitickým subjektům na svém území (Ruská federace a "nové" republiky - například Tatarstán, Baškortostán, Jakutsko, vzájemné vztahy jednotlivých subjektů, přijímání mezinárodních právních záruk pro etnické menšiny). 13. Shrnutí základních problémů v závěrečné diskusi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Baar, Vladimír. Decentralizační a dezintegrační procesy v Ruské federaci v 90. letech minulého století. Vyd. 1. V Ostravě : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-141-2.
-
Základní:
Litera, Bohuslav. "Druhá revoluce" : stalinská transformace Sovětského svazu 1928-1934. Praha : Dokořán, 2013. ISBN 978-80-7363-567-1.
-
Základní:
Šnirelman, Viktor A. Etnogeneze jakožto etnopolitika, aneb, Proč se sověti tolik věnovali etnogenetickým studiím. 1997.
-
Základní:
Fitzpatrick, Sheila. Každodenní stalinismus : obyčejný život v neobyčejné době: Sovětské Rusko ve 30. letech. 2018. ISBN 978-80-200-2812-9.
-
Základní:
Šedivý, Jaroslav. Osudné spojenectví : Praha a Moskva : 1920-1948. 2015. ISBN 978-80-204-3823-2.
-
Základní:
Figes, Orlando. Revoluční Rusko 1891-1991. 2019. ISBN 978-80-7593-015-6.
-
Základní:
Reiman, Michal. Zrod velmoci : dějiny Sovětského svazu 1917-1945. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2266-8.
-
Rozšiřující:
Kostyrčenko, G. V. Tajnaja politika Stalina. Vlast i antisemitizm. Moskva, 2001.
-
Doporučená:
Pohl, O. Ethnic Cleansing in the USSR. 1937-1949. Westport, 1999.
-
Doporučená:
Bugaj, N. F. Josif Stalin - Lavrentiju Beriji: Ich nado antisemitizm. Moskva, 2001.
-
Doporučená:
Slavík, J. Národnostní politika ve SSSR. Praha, 1945.
-
Doporučená:
Ed. Alijeva, S. Tak eto bylo: Nacionalnyje represi v SSSR, 1919-1952 g.. Moskva, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni charakterizovat a popsat historické utváření prostoru bývalého SSSR |
na základní úrovni charakterizovat teorii etnicity |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
aktivně formulovat otázky a diskutovat |
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné antropologické literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text |
napsat kultivovaný odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a zhodnotit národnostní problematiku na teritoriu bývalého SSSR v širších evropských souvislostech |
charakterizovat a interpretovat historické, ekonomické, kulturní a společenské aspekty národnostního vývoje na teritoriu bývalého SSSR |
na pokročilejší úrovni charakterizovat a zhodnotit etnické, politické, ekonomické a sociální poznatky k dějinám SSSR prizmatem národnostních vztahů |
vyjmenovat a charakterizovat hlavní aktéry, nejvýznamnější události a proces vzniku nových národů, jejich elit a vztahu k centru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat současné aktuální teoretické a metodologické přístupy při studiu národnostní problematiky na prostor bývalého SSSR |
kriticky reflektovat a vyhodnocovat informace zatížené marxisticko-leninskou ideologií |
analyzovat a zhodnotit otázky národnostní politiky, konfliktů, etnických čistek, deportací, vzájemných vztahů a etnických skupin na území někdejšího Sovětského svazu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|