|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EHA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EHA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnografie a historická antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními paradigmatickými charakteristikami dvou historicky (diachronně) zaměřených badatelských orientací stojících na pomezí se sociokulturní antropologií - historické etnografie (národopisu, etnologie) a historické antropologie. Obě disciplíny budou pojednány s důrazem na jejich vývoj v rámci středoevropského intelektuálního prostředí. V tématicky pojednaných přednáškách a navazujících seminářích, které mají podobu moderované diskuse na základě prostudovaných textů, bude rozebráno vymezení historické antropologie (dále HA) v rámci historických věd a to v kontextu paradigmatického vývoje historiografie ve 20. století (zejména procesy sociologizace a antropologizace dějepisectví), dále rozhraničení a významné styčné body a společná témata HA s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie). Důraz bude kladen na "jádrovou" sféru HA - studium dějin raného novověku. Studenti budou seznámeni s pramennou bází využívanou HA, klíčovými studiemi, badateli a badatelskými centry, teoreticko-metodologickou výbavou HA a hlavními studovanými tématy. V případě historické etnografie se výklad zaměří hlavní metodologické koncepty, výzkumná témata, badatelské osobnosti a důležité publikované texty, na kterých bude dokumentován vývoj národopisu - etnografie - historické etnologie v českých zemích a střední Evropě. Přednášky zohlední hlavní soudobé kritické výtky vůči domácímu národopisu avšak zároveň poukáží na zajímavé výsledky a možné inspirace, které domácí etnografická produkce a obdobně orientované směry bádání v okolních zemích (např. tzv. evropská etnologie v Německu) nabízí mj. též historické a sociokulturní antropologii.
|
Požadavky na studenta
|
1. Znalosti v rozsahu povinné literatury a odpřednášené látky 2. Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
1. Seznámení s programem kurzu a podmínkami absolvování. Pramenná báze etnografického a historicko-antropologického výzkumu. JW 2. Vznik a formování národopisného hnutí v českých zemích ve 2. polovině 19. století (Národopisná výstava českoslovanská 1895, kritická kontextualizace "nacionálního" pojetí národopisu). 3. Vývoj historiografie ve 20. století (s důrazem na procesy sociologizace a antropologizace historického výzkumu). JW 4. Mikrohistorie (vznik, vývoj, směřování, přínos, problémy; "ortodoxní" italská škola, jiné typy mikrohistorie). JW 5. "Klasická" historická antropologie 80.-90. let 20. století (hlavní představitelé, metody, témata). JW 6. Mikrohistorické, kulturněhistorické a antropologické studium výjimečných osob a situací (vliv symbolické antropologie na historiografický výzkum). JW 7. Sociálně-historické a antropologické proudy v českém dějepisectví ve 20. století (recepce školy Annales, historická demografie, dějiny hmotné kultury a dějiny každodennosti, mikrohistorie a historická antropologie). JW 8. Národopis / etnografie v 1. polovině 20. století v Českých zemích v evropském kontextu I. (Směry bádání, metodologická východiska, inspirace jinými obory a postupná institucionalizace oboru). FB 9. Národopis / etnografie v 1. polovině 20. století v Českých zemích v evropském kontextu II. (přední osobnosti oboru a jejich dílo, základní periodika). FB 10. Národopis / etnografie v letech 1953-1989 I. (národopis/etnografie jako akademická disciplína, metodologická východiska, politické ovlivňování disciplíny, směry bádání) FB 11. Národopis / etnografie v letech 1953-1989 II. (přední osobnosti oboru a jejich dílo, základní periodika, výzkumné projekty - etnografie dělnictva, etnografie národního obrození atd.) FB 12. Česká etnografie / etnologie na konci 20. a na počátku 21. století. (charakteristika hlavních pracovišť a jejich badatelské zaměření, vztah etnologie a sociokulturní antropologie, významné osobnosti oboru, přehled publikací v oboru). FB 13. Zápočtový týden. Moderovaná diskuse nad probranou látkou a přečtenými texty, dle zájmu studentů i nad dalšími aspekty etnografického a historicko-antropologického výzkumu. JW + FB
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Základní:
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Základní:
Dülmen, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Doporučená:
Cohn, B., S. Anthropology and History in the 1980s,. Journal of Interdisciplinary History 12, 1981, s. 227-252, 1981.
-
Doporučená:
Horský, J. Historická antropologie,. Historická demografie 17, 1993, s. 241-270, 1993.
-
Doporučená:
Dressel, G. Historische Anthropologie. Eine Einführung. Wien - Köln - Weimar, 1996.
-
Doporučená:
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Doporučená:
Robek, A. Nástin dějin české a slovenské etnografie. Praha, 1964.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
na základní úrovni charakterizovat a popsat formování, vznik a vývoj antropologie a dalších příbuzných disciplín v širším středoevropském kontextu |
na základní úrovni charakterizovat teoretické a metodologické ukotvení oborů |
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma |
aktivně formulovat otázky a diskutovat |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné antropologické literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text |
napsat kultivovaný odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kriticky zhodnotit a srovnat sociologizaci a antropologizaci dějepisetství |
vymezit historickou antropologii a etnografii v kontextu paradigmatického vývoje historiografie a dalších sociálněvědních oborů ve 20. století |
vysvětlit základní paradigmatické charakteristiky dvou historicky zaměřených badatelských orientací stojících na pomezí se sociokulturní antropologií historické etnografie a historické antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
relevantně aplikovat terminologický aparát etnografického (národopisného) výzkumu tradiční kultury. Je schopen uvést do souvislostí vývoj v české (československé) etnografii s procesy probíhajícími ve 20. století v západní Evropě a USA |
s využitím odpovídajících metod z teoretického a metodologického hlediska analyzovat a zhodnotit perspektivu etnografie, etnologie a sociokulturní antropologie při výzkumů totožných problémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|