|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / DPDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
DPDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a praxe rozvojových projektů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům základní teoretická a metodologická východiska rozvojové/aplikované antropologie, seznámit je se způsoby uplatnění těchto konceptuálních východisek v rámci rozvojových programů a projektů (cultural brokerage, advocacy anthropology, policy analysis, action anthropology, social management, community development). Studenti budou seznámeni s charakteristikami a specifiky rozvojových projektů, projektového plánování a tvorbou konkrétního projektu (rozvojového, sociálního, integračního). Kurz zahrnuje i seminární práci spočívající v interpretaci textových i audiovizuálních materiálů a tvorbě základního konceptu projektu. Součástí kurzu jsou i přednášky lektorů z praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Nastudování literatury ke kurzu (vč. seminárních textů).
Vypracování projektu.
Prezentace projektu v rámci semináře.
Základní počítačová gramotnost a schopnost pracovat s novými aplikacemi.
Diskuze v rámci semináře.
|
Obsah
|
1) Co je rozvojová/aplikovaná antropologie? Vymezení aplikované antropologie, přehled typických témat a oblastí zájmu. Antropologie rozvoje vs./a rozvojová antropologie. 2) Vývoj aplikované/rozvojové antropologie, základní koncepty, témata a jejich odraz v rozvojové praxi, přehled a charakteristika projektových témat (zdraví, vzdělávání, zemědělství, životní prostředí, turismus, migrace) ve vztahu k možnostem rozvojové/aplikované antropologie. 3) Výzkumné metody a techniky používané v rámci aplikované antropologie a plánování rozvojových projektů (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, zúčastněné pozorování, rozhovory, dotazníky, analýzy dokumentů, vizuální analýzy) 4) Analýzy institucionálních politik a praxí z antropologických pozic (evaluace programů, social impact assesment, analýzy potřeb) 5) Strategie řízení sociální a kulturní změny (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 6) Etické zřetele a dilemata v oblasti rozvojových projektů 7) Rozvojový projekt, fáze rozvojového projektu, příklady projektů a jejich kritická reflexe. 8) Metody plánování rozvojového projektu - základní vymezení a využití metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). Charakteristiky strukturace a definování problému pro rozvojový projektu. 9) Přednáška externího lektora s přímou zkušeností s realizací rozvojových projektů. 10) Filmová projekce a její reflexe. 11) Prezentace a diskuze studentských referátů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Základní:
Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.
-
Základní:
Nolan, Riall W. Development anthropology : encounters in the real world. Boulder : Westview Press, 2002. ISBN 0-8133-0984-0.
-
Základní:
McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
-
Rozšiřující:
Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
-
Rozšiřující:
Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
-
Rozšiřující:
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Doporučená:
Escobar, Arturo. Encountering development : the making and unmaking of the third world. Princeton : Princeton University Press, 1994. ISBN 978-0-691-00102-9.
-
Doporučená:
Edelman, Marc; Haugerud, Angelique. The anthropology of development and globalization : from classical political economy to contemporary neoliberalism. Malden, MA : Blackwell Pub, 2004. ISBN 0631228802.
-
Doporučená:
Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
14
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout téma rozvojového projektu |
komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu |
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
popsat a aplikovat základní přístupy plánování rozvojového projektu metodou logického rámce |
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie |
definovat rámec projektového záměru rozvojového projektu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
|
|
|
|