|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / DLP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
DLP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Demografie minulých lidských populací
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné vypracování písemného testu.
|
Obsah
|
Vymezení paleodemografie
Živí lidé a jejich kosterní pozůstatky: původ kosterních souborů
Základní pojmy demografické analýzy
Úmrtnostní tabulky
Bayesúv teorém a hodnocení úmrtnosti
Parametrické metody hodnocení úmrtnosti
Plodnost a její odhady z kosterních pozůstatků
Migrace minulých populací: etnografický pohled
Demografický růst
Odhady demografických parametrů z archeologických a ekologických pramenů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, E. Demografie pravěkých pohřebišť. Archeologický ústav ČSAV Praha, 1983.
-
Základní:
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Základní:
Horská, P., Kučera, M., Maur, E., Stloukal, M. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. 1990.
-
Základní:
Acsádi, G., Nemeskéri, J. History of Human Life Span and Mortality. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1970.
-
Základní:
Newell, Coliin. Methods and models in demography. New York : The Guilford Press, 1988. ISBN 0-89862-451-7.
-
Základní:
Kalibová, Květa. Úvod do demografie. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0222-9.
-
Doporučená:
Hoppa, R. D., Vaupel J. W. (Eds). Paleodemography. Age Distributions from Skeletal Samples. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
-
Doporučená:
Bocquet-Appel J-P eds. Recent advances in palaeodemography: Data, techniques, patterns.. Dordrecht, Springer, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní osteologické znalosti lidské kostry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit biologickou stránku reprodukce |
charakterizovat sociální stránku reprodukce, která určuje míru a formu naplnění biologických možností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rekonstruovat demografické změny, které provázely například přechod od lovecko-sběračského způsobu života k zemědělství |
s využitím odpovídajících způsobů odhadnout z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví) demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|