|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / CSATX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
CSATX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Četba antropologických textů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/CSAT
|
Vyloučené předměty
|
KSA/CSAT
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Svou povahou je kurz "Četba antropologických textů" komplementární ke kurzům vyučovaných dějin antropologie. Je zaměřen na četbu klíčových textů hlavních postav dějin antropologie. Cílem kurzu je naučit posluchače číst a interpretovat "pramenné texty"; ústřední záměr kurzu tedy spočívá v návratu "zpět k primárním textům", před - mnohdy stereotypní a nepřiměřené - interpretace a výklady předkládané oborovou tradicí. Jako takový je tedy kurz koncipován jako svého druhu fenomenologie antropologické literatury.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst a rozumět odbornému textu v češtině (slovenštině) a angličtině, nastudování zadané literatury ke kurzu. Přítomnost na seminářích a aktivní účast na jejich průběhu (tj. četbě/překladu).
|
Obsah
|
1. Vymezení tématu, profil kurzu 2. Četba 3. Interpretace 4. Autor 5. Čtenář 6. Text 7. Smysl a význam 8. intence 9. Teorie 10. Hermeneutika 11. Intertextovost 12. Překlad 13. Reflexe kurzu, rekapitulace textů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Compagnon, Antoine. Démon teorie : literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1.
-
Základní:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Základní:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Základní:
Szondi, Peter; Bollack, Jean. Úvod do literární hermeneutiky : studijní vydání přednášek. Vyd. 1. Brno : Host, 2003. ISBN 80-7294-094-5.
-
Rozšiřující:
Kenneth M. Newton. Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum, 2008.
-
Rozšiřující:
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Doporučená:
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Doporučená:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul. Teória interpretácie. Bratislava, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
12
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odbornému textu |
samostatně racionálně myslet a argumentovat |
sledovat a porozumět odbornému výkladu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
číst odborné texty v českém jazyce |
účastnit se odborné diskuze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat hlavní vývojové trendy sociální resp. kulturní antropologie |
kriticky hodnotit poznatky vybraných děl |
popsat rozdíl mezi základními explanačními schématy disciplíny |
porozumět odborně profilovanému výkladu v mluvené formě |
porozumět odborně profilovanému výkladu v psané formě |
studenti jsou schopni: - vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů. - nastínit hlavní vývojové trendy sociální, resp. kulturní antropologie. - rozumět cizojazyčnému odbornému textu - aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
číst a samostatně interpretovat pramenné texty |
kriticky reflektovat literaturu, se kterou pracuje |
rozumět cizojazyčnému odbornému textu |
účastnit se formálně adekvátním způsobem odborné diskuze |
vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|