|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ATA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ATA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Audiovizuální technologie v antropologii
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu ATA je představit studentům audiovizuální technologie jako jeden z nástrojů interpretace "sociální reality", resp. jako jeden z prostředků reprezentace a komunikace kulturně sdílených významů. Vedle zasazení problematiky audiovizuálních technologií a multimediální komunikace do konceptuálního rámce vizuální antropologie (a tzv. digitální etnografie) bude kurz obsahovat praktické nácviky vztahující se k možnostem využití fotografických, filmových a audiovizuálních technologií při realizaci antropologického (nejen terénního) výzkumu, resp. při interpretaci, komunikaci a prezentaci antropologicky relevantních informací. V rámci kurzu budou prezentovány a analyzovány etnografické filmy a fotografie, audiovizuální záznamy a internetové prezentace/aplikace. Smyslem kurzu je, aby si studenti osvojili schopnost antropologicky relevantním způsobem interpretovat "sociální realitu" skrze audiovizuální technologie, a to jak ve smyslu dovednosti samostatně vytvořit odpovídající audiovizuální či multimediální produkt, tak ve smyslu schopnosti "číst" kulturu na základě artefaktů audiovizuální a elektronické povahy.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast na semináři, pořízení a střihová úprava audiovizuálního záznamu, který antropologicky relevantním způsobem reprezentuje lidské jednání v sociálním či kulturním kontextu, vč. prezentace a úspěšné ústní obhajoby této seminární práce. Další podmínkou splnění předmětu je úspěšné složení znalostního testu z obsahu povinné literatury a přednášek, z informací obsažených ve sledovaných audiovizuálních materiálech a v seminárních textech k jednotlivým lekcím.
|
Obsah
|
1. Uvedení do diskurzu vizuální antropologie se zřetelem k tématu multimediální komunikace. 2. Představení možností fotografie, audiovizuálního záznamu a multimediálních prostředků v kontextu antropologického výzkumu. 3. Nácvik pořizování audiovizuálního záznamu (práce s kamerou) a jeho zpracování (střih, střihová dramaturgie) se zřetelem k potřebám antropologického výzkumu a výuky 4. Představení a nácvik aplikace vybraných společenskovědních metod analýzy audiovizuálních artefaktů a obrazů vzniklých v různých kulturních či sociálních kontextech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Strong, Mary; Wilder, Laena. Viewpoints : visual anthropologists at work. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2009. ISBN 978-0-292-70671-2.
-
Základní:
Banks, Marcus. Visual methods in social research. London : SAGE Publications, 2001. ISBN 0-7619-6364-2.
-
Rozšiřující:
Barbash, I. - Taylor, L. Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos. U. University of California Press (November, 1997), 1997.
-
Rozšiřující:
Russell, C. Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Duke University Press Books, 1999.
-
Rozšiřující:
Hampe, B. Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning Filming, and editing Documentaries.. 2007.
-
Rozšiřující:
Ruby, J. Picturing Culture Explorations of Film and Anthropology. University of Chicago Press, 2000.
-
Rozšiřující:
Dicks, B. Qualitative research and hypermedia: ethnography for the digital age. Sage, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
23
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní principy etnografického výzkumu |
vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
charakterizovat a kriticky aplikovat základní koncepty společenských věd |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné literatuře |
ovládat základy fotografického přístroje |
aplikovat v základních rysech naučené postupy kvalitativního výzkumu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat konceptuální a metodologická východiska vizuální antropologie a digitální etnografie |
vysvětlit a obhájit tezi, že audiovizuální záznam nepředstavuje objektivní otisk sociální reality, ale způsob její interpretace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
antropologicky relevantním způsobem interpretovat a prezentovat ?sociální realitu? s použitím audiovizuální technologie |
interpretovat audiovizuální, filmové a multimediální artefakty v perspektivě antropologického konceptuálního a metodologického aparátu |
samostatně použít audiovizuální technologie a postupy filmové dokumentaristiky (scénář, střih, práce s kamerou) v kontextu antropologického výzkumu, resp. při prezentaci antropologicky relevantních témat |
samostatně vytvořit audiovizuální či multimediální produkt |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Laboratorní praktika, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|