|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ANAB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ANAB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie náboženství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/TNI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy, koncepty a teoretickými přístupy vztahujícími se k náboženství v rámci antropologie a blízkých společenských věd.
|
Požadavky na studenta
|
1) Student si osvojí povinnou literaturu. 2) Student bude individuálně nebo ve skupině prezentovat zadaný text. 3) Závěrečná písemná zkouška prověří jak obsah přednášek, tak znalost základní náplně povinné literatury.
|
Obsah
|
Uvedeny budou dvě tradiční sociální teorie, poskytující odlišný pohled na roli náboženství v životě lidí. Jedna z nich (Durkheim) nahlíží na náboženství jako na zdroj sociální solidarity, druhá (Weber) jako na sílu formující světový názor a motivující jednání.
Témata:
1 Vymezení a původ náboženství
2 Náboženství a etika
3 Mýtus
4 Náboženství a tělesnost
5 Náboženství a životní prostředí
6 Náboženství a gender
7 Oběť
8 Přechodové rituály, smrt a tabu
9 Poutnictví
10 Magie, čarodějnictví a zlý pohled
11 Šamanismus
12 Cargo kulty a revitalizační hnutí
13 Sekularizace, individualizace a spiritualita
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Gabriela Fatková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Gabriela Fatková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Základní:
Geertz, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Základní:
Turner, Victor. Průběh rituálu. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-900-3.
-
Základní:
Hicks, David. Ritual and belief : readings in the anthropology of religion. Boston : McGraw-Hill College, 1999. ISBN 0-07-028817-8.
-
Rozšiřující:
Boddy, Janice; Lambek, Michael (ed.). A Companion to the Anthropology of Religion.. UK: John Wiley & Sons, 2013.
-
Rozšiřující:
Douglas, Mary. Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Routledge, 2004.
-
Rozšiřující:
Stein, Rebecca; Stein, Philip L. The Anthropology of Religion, Magic, and Witchcraft. London: Taylor & Francis, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní antropologické přístupy k náboženství |
vymezit a charakterizovat náboženství jako způsob komunikace |
identifikovat a vysvětlit ideologickou funkci náboženství podporující sociální řád na jedné straně a jeho resistentní potenciál vůči politického systému na straně druhé |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat a hodnotit způsoby, jakým lidé skrze náboženství vyjadřují světový názor a své postoje k nadpřirozenému |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|