|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ADE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ADE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologická demografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Kultura a reprodukce populací - Antropologická demografie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Antropologická demografie je rozvíjející se disciplínou, která využívá antropologickou metodu k hlubšímu pochopení populačních procesů. V kurzu jsou souhrnná demografická data konfrontována s výsledky "mikrodemografických" analýz uskutečňovaných v rámci etnografických výzkumů, normativní kategorie demografických analýz jsou rozebírány z pohledu individuálních motivací aktérů. Cílem je pochopit roli kultury jako jednoho z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje demografické chování populací. V první části kurzu jsou vysvětlovány celostní změny demografického chování lidských populací, tzv. demografické přechody, které se uskutečnily v souvislosti se změnou subsistence, nástupu průmyslové výroby a změny role žen ve společnosti. Druhá část kurzu se zabývá vztahem kultury a demografických procesů, jako plodnost, úmrtnost, populační růst či migrace. Kurz není přehledem demografických ukazatelů, kterými se kvantifikují procesy demografické reprodukce, metody formální demografie jsou upozaděny na nutné minimum. Snahou je na základě etnografických výzkumů doplnit kontextuální údaje k pochopení populačních změn.
|
Požadavky na studenta
|
Znalosti ověřené písemným testem.
|
Obsah
|
1) Úvod, představení kurzu, podmínky zakončení, povinná a doporučená literatura 2) Demografie vs. demografická antropologie / populace vs. jedinec, chování systému vs. jednání aktérů, zaměření na typického (průměrného) jedince vs. důraz na rozmanitost 3) Základní pojmy demografické analýzy / zdroje demografických dat, složení populace podle věku a pohlaví, studium plodnosti, úmrtnosti, populačního růstu a migrace 4) Demografie předindustriálních společností / sledování plodnosti, úmrtnosti, migrace a vzorců sňatečnosti prostřednictvím etnografických výzkumů 5) Neolitický demografický přechod / vztah plodnosti, úmrtnosti a populačního růstu k typu subsistence, demografie lovců a sběračů a prvních zemědělců 6) První demografický přechod / změny reprodukčního chování během industrializace 7) Druhý demografický přechod / změny reprodukčního chování Západu pod vlivem hormonální antikoncepce a změny role žen ve společnosti 8) Gender a úmrtnost / interakce genetických předpokladů, infekčních agens, preference pohlaví a společenských institucí při vzniku rozdílů v úmrtnosti mezi pohlavími 9) Gender a plodnost / mateřství, otcovství a rodičovství v mezikulturní perspektivě 10) Kultura migrací / příklad migrací vedené z rurálního do urbánního prostředí, změna demografického chování v cílovém prostředí 11) Velikost populace a kultura / velikost populace jako faktor vysvětlující vývoj komplexních společností
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Therborn, Göran. Between sex and power : family in the world, 1900-2000. London : Routledge, 2004. ISBN 0-415-30078-9.
-
Základní:
Poston, Dudley L.; Bouvier, Leon F. Population and society : an introduction to demography. New York : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-87287-4.
-
Základní:
Kalibová, Květa. Úvod do demografie. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0222-9.
-
Doporučená:
Livi Bacci. A consice history of world population. 6th edition. John Wiley a Sons, 2017.
-
Doporučená:
Kertzer D. I., Fricke T. E. Anthopological demography: toward a new synthesis. University of Chicago Press, 1997.
-
Doporučená:
Chamberlain A. T. Problems and prospects in paleodemography. In M. Cox, S. Mays (eds): Human Osteology in Archaelogy and Forensic Science London. str. 101-115. Greenwich Medical Media, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
22
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Ovládat základní úroveň znalostí anglického jazyka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Propojovat sociální a biologické stránky života. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Interpretovat základní demografické pojmy. |
Popsat princip třech velkých demografických přechodů, tj. změn v demografickém chování lidí. |
Popsat vztah kulturních a demografických parametrů na příkladech antropologických výzkumů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Pochopit souvislosti v rámci demografických přechodů. |
Porozumět konceptu populační dynamiky a změnám úmrtnosti a plodnosti od paleolitu po současnost v kulturním kontextu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|