|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FSEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FSEM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sémantika francouzštiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na předcházející znalosti studentů z lingvistických disciplín, zejména z lexikologie. Přednášky se zabývají vztahem sémantiky k filozofii, logice, psychologii, sémiologii, pragmatice a dalším oborům. Vedou k ujasnění pojmů znak, význam, smysl, pojem, denotát, kontext, situace, motivace a dalších. Jsou věnovány sémantice strukturální a generativní, paradigmatické a syntagmatické, diachronní a synchronní. Semináře se zaměřují především na synchronní analýzu kategorií sémantického popisu v současném francouzském jazyce a rozvíjejí schopnost studentů uplatňovat získané poznatky v produktivních dovednostech ve francouzštině (práce se synonymy a s obrazností pojmenování v kontextu, hledání překladových ekvivalentů apod.).
|
Požadavky na studenta
|
Referát na zadané téma
Ústní zkouška
|
Obsah
|
- Sémantika ve vztahu k sémiologii a dalším vědním oborům
- Význam, smysl - definice pojmů
- Význam a forma
- Smysl a funkce - pragmatická hlediska
- Mnohovýznamovost
- Smysl, kontext, situace
- Smysl přímý a nepřímý
- Tropy z hlediska sémantiky
- Další figury z hlediska sémantiky
- Sémantika a teorie překladu
- Sémantika a analýza diskurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ducrot, O. Dire et ne pas dire : principes de sémantique linguistique [Ducrot, 1991].. Paris, Hermann, 1991.
-
Základní:
Babylon, Ch. La Sémantique avec les travaux pratiques d´application et leurs corrigés.. Paris, Nathan, 1978.
-
Základní:
Chomsky, N. Questions de sémantique.. Paris, Seuil, 1975.
-
Doporučená:
Mounin, G. La sémantique.. Paris, Payot., 1997.
-
Doporučená:
Guiraud, P. La sémantique.. Paris, 1964.
-
Doporučená:
Ducháček, O. Précis de sémantique française. Brno, Univerzita J.E.Purkyně, 1967.
-
Doporučená:
Lerat, P. Sémantique descriptive.. Paris, Hachette, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
37
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si prohloubí znalosti týkající se klíčových sémantických pojmů jako je jazykový znak, význam, smysl, pojem, denotát, kontext, situace, motivace aj. Student je schopen: - provést synchronní analýzu kategorií sémantického popisu v současném francouzském jazyce - pracovat se synonymy a s obrazností pojmenování v kontextu - vyhledat překladové ekvivalenty |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|