|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / VRT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
VRT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Všestranný rozbor textu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je rozvinutí dovednosti všestranné analýzy textu. Kurz prohlubuje dosavadní vědomosti studentů o jazykovém systému ruštiny, upevňuje a zobecňuje jejich znalosti o lingvistických pojmech vztahujících se ke všem rovinám jazykového systému (fonetické, lexikální, morfologické, syntaktické, stylistické). Zejména je vede od izolovaného výkladu o jednotlivých jazykových jednotkách k jejich ucelené interpretaci v rámci textu a k proniknutí do hlubinné struktury textu. Na základě komplexní jazykové analýzy na úrovni textu studenti zvyšují svou gramatickou a stylistickou vnímavost, opakují lingvistickou terminologii a obohacují svou slovní zásobu. Daný způsob analýzy rozvíjí předpoklady vědeckého myšlení, fundovaného přístupu k hodnocení jazykových jevů a k hlubšímu porozumění studovanému jazyku. Všestranný rozbor textu je zvolen také jako nejefektivnější metoda systematizace odborných znalostí a jako důležitá fáze přípravy ke státní závěrečné zkoušce z ruského jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, složení dvou průběžných testů a závěrečného testu (minimálně na 70%). Seminární práce: všestranný rozbor textu. Účast na seminářích 75%.
|
Obsah
|
1. Uvedení do předmětu - roviny analýzy textu (formální a obsahová), opakování základů příslušných předmětů, lingvistické terminologie. 2. Fonetický rozbor, fonetická transkripce, transliterace; fonematický rozbor textu.
Lexikologický rozbor; lexikální význam, významové vztahy, vrstvy ruského lexika atd. 3. Morfologický rozbor (jméno).
Morfologický rozbor (sloveso). 4. Morfologický rozbor (neohebné slovní druhy). 5.Slovotvorný rozbor (způsoby tvoření slov a jejich jednotlivé typy, rozdíl mezi morfologickým a slovotvorným rozborem, specifika tvoření slov v ruštině aj.). 6.Syntaktický rozbor věty jednoduché (syntagma, syntakticko-sémantické vztahy a formální způsoby jejich vyjadřování, větné členy, klasifikace věty jednoduché). 7.Syntaktický rozbor souvětí (vč. složitého souvětí). 8. Základní problematika textové syntaxe. Vztahy uvnitř textu. 9. Stylistický rozbor (problematika funkčních stylů a jazykových prostředků v nich užívaných aj.). 10. - 12. Analýza textů na všech úrovních.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v moodle.zcu
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nedomová, Z. Funkcional´naja stilistika russkogo jazyka = (Funkční stylistika ruského jazyka).. Ostrava: OU, 2010. ISBN 978-80-7368-793-9.
-
Základní:
Krysin, L. P., ed. Tolkovyj slovar´ russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2014.
-
Doporučená:
Šanskij, N.M. Chudožestvennyj text pod lingvističeskim mikroskopom.. Moskva, 1986.
-
Doporučená:
Zolotova, G. A.; Onipenko, N. K.; Sidorova, M. JU. Kommunikativnaja grammatika russkogo jazyka. Moskva : Rossijskaja akademija nauk, Institut russkogo jazyka im. V.V. Vinogradova, 2004. ISBN 5-88744-050-3.
-
Doporučená:
Kupina, N. A. Kreativnaja stilistika: učebnoje posobije. Učebnoje izdanije.. Moskva, Flinta, 2014. ISBN 978-5-9765-1783-7.
-
Doporučená:
Uličná, O. Lingvistický rozbor uměleckého textu. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Uličná, O. Lingvistický rozbor uměleckého textu.. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Kupina, N. A. Lingvističeskij analiz chudožestvennogo texta. Moskva, 1980.
-
Doporučená:
Jarceva, V. N. Lingvističeskij encyklopedičeskij slovar. Moskva, Nauka, 1990. ISBN 5-85270-031-2.
-
Doporučená:
Turajeva, Z. Lingvistika texta (text struktura i semantika).. Moskva, 1986.
-
Doporučená:
Žaža, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu.. Brno, 1990.
-
Doporučená:
Fomenko, J. Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk: leksikologija: učebnoje posobije. Moskva,Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-1576-5.
-
Doporučená:
Kožina, M. N., Duskajeva, L. R. a Salimovskij, V. A. Stilistika russkogo jazyka: učebnik.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-0256-7.
-
Doporučená:
Kožina, M. N., Duskaeva, L. R., Salimovskij, J. A. Stilistika russkovo jazyka: učebnik. Moskva, Flinta, 2014. ISBN 978-5-9765-0256-7.
-
Doporučená:
Galperin, I.R. Text kak objekt lingvističeskogo issledovanija.. Moskva, 2005.
-
Doporučená:
Dlouhý, M., Spiridonov, V.N. Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny.. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Kudinova, T.A. Vidy jazykogo razbora: fonetičeskij, slovoobrazovateľnyj, morfemnyj, morfologičeskij, sintaksičeskij: (schemy, obrazcy, trening).. Rostov/n/D, 2005. ISBN 5-222-05979-0.
-
Doporučená:
Babajcev, V. V. Vidy razbora na urokach russkogo jazyka. Moskva, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat fonetický, morfologický, pravopisný, lexikální a syntaktický systém ruského jazyka ve vzájemných souvislostech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
používat lingvistickou terminologii v ruštině |
využívat různé typy slovníků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat text jako strukturně-obsahovou a komunikační jednotku |
charakterizovat kategorie textu |
vymezit zákonitosti užití a spojení jazykových prostředků v textu |
prezentovat odbornou a metodickou literaturu v oblasti textologie |
vystihnout aktuální a problémové okruhy a přístupy v textologickém bádání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést komplexní lingvistickou analýzu textu |
adekvátně interpretovat jazykový a textový materiál |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|