|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / URU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
URU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia ruského jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz uvádí studenty do teoretického studia ruského jazyka, seznamuje je s ruskou lingvistickou terminologií, zařazuje ruštinu do širších slavistických a východoslovanských souvislostí a představuje vybraná témata obecné jazykovědy. Přednášky vybavují studenty základními vstupními znalostmi, které potřebují pro další studium ruštiny, a to v synchronním i diachronním pohledu (jazyk jako systém, centrum a periferie jazyka, pojetí jazykových plánů, teorie znaku, jazyk a řeč, funkce jazyka, klasifikace jazyků s aplikací na ruštinu, stratifikace jazyka, klasifikace lingvistických disciplín, pojem aplikované lingvistiky, vývoj rusistiky a čelní představitelé oboru ruští a čeští, historické etapy vývoje ruštiny, azbuky a vznik slovanského písemnictví, jazyky RF, jazyková politika RF, ruština ve světě).
Na seminářích studenti aplikují užití lingvistických termínů v ruštině, pronikají do originálních odborných textů, učí se zásadám odborné práce. Vyhledávají informací v odborných časopisech. lingvistického i edukačního zaměření, jakož i na lingvistických portálech, zkoušejí různé korektorské nástroje a zorientují se v různých typech slovníků. Součástí seminářů je výuka transliterace ruské azbuky do latinky. Zvláště je dbáno a vysokou úroveň seminární práce odevzdané k zápočtu, důsledně je sledována zejména správnost jejích formálních parametrů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Seminární práce v rozsahu 5 normostran v náležité odborné kvalitě a typografické úpravě, tj. text sestavený na základě několika tištěných a internetových zdrojů, odpovídající odbornému stylu, ve správné struktuře, s poznámkovým aparátem podle aktuální a citační normy a s obrazovým materiálem. Účast na seminářích 75%.
Zkouška: Student/ka musí úspěšně napsat (70% nejméně) závěrečný znalostní test (odborná témata + lingvistická terminologie v ruštině).
|
Obsah
|
1. Jazyk, věda o jazyce, její struktura. Úvod od obecné jazykovědy. 2. Jazyk jako sociální jev. Úvod do aplikované lingvistiky. 3. Jazyk jako systémově-strukturní útvar. 4. Lingvistické disciplíny 1. 5. Lingvistické disciplíny 2. 6. Zásady psaní odborného textu. Transliterace.7. Klasifikace jazyků světa (genetická, typologická, areálová). 8. Klasifikace jazyků RF a jazyková politika. Ruský jazyk ve světě. 9. Slovanské jazyky. Vznik slovanského písemnictví. Charakteristika východoslovanských jazyků. 10. K historickému vývoji ruštiny. Vznik a vývoj azbuky. 11. Genetická příbuznost ruštiny a češtiny. 12. Významní ruští lingvisté a čeští rusisté. Základní rusistická periodika (ČR, RF).
Výuka bude probíhat i prostřednictvím kooperativní a partnerské výuky, konzultací a on-line testování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici 2 kurzy v Moodle, jeden základní a jeden doplňující se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šperlová, Miroslava. Cvičebnice základů jazykovědy pro ruštináře. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-144-X.
-
Základní:
Čermák, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0154-0.
-
Základní:
Leška, O. . Jazyk v strukturním pojetí ? Kapitoly ze synchronní a diachronní analýzy ruštiny. Praha : Slovanský ústav AV ČR ? Euroslavica, 2003. ISBN 8086420132.
-
Základní:
Kubík, Miloslav; Formanovskaja, Natalija Ivanovna. Osnovy jazykoznanija dlja rusistov : Učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Kubík, Miloslav. Russkij jazyk glazami lingvista-slavista. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Základní:
Krysin, L. P. ed. Tolkovyj slovar' russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul'tury, 2014.
-
Základní:
Myronova, Galyna; Gazda, Jiří. Úvod do jazykovědy v přehledech a cvičeních. 1. vyd., 1. dotisk. Brno : Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-1259-5.
-
Základní:
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
Základní:
Reformatorskij, A. A. Vvedenije v jazykovedenije.. Moskva: Aspekt-Press, 2021. ISBN 978-5-7567-1081-6.
-
Doporučená:
Panov, M. V. Encyklopedičeskij slovar junovo lingvista. Moskva, Flinta, 2006. ISBN 5-89349-649-3.
-
Doporučená:
Gramota,ru..
-
Doporučená:
Gorškova, K. V., Xarbugajev, G. A. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka.. Moskva : Moskovskij universitet,, 1997.
-
Doporučená:
Kupina, N. A. Kreativnaja stilistika: učebnoje posobije. Učebnoje izdanije.. Moskva, Flinta, 2014. ISBN 978-5-9765-1783-7.
-
Doporučená:
Jarceva, V. N. Lingvističeskij encyklopedičeskij slovar. Moskva, Nauka, 1990. ISBN 5-85270-031-2.
-
Doporučená:
Nacional´nyj korpus russkogo jazyka..
-
Doporučená:
Plungjan, V. A. Pocemu jazyki takije raznyje. Moskva, 2020. ISBN 978-5-7805-1218-9.
-
Doporučená:
Russkij jazyk. Encyklopedija. Moskva, Ast-Press, 2020. ISBN 978-5-907126-47-3.
-
Doporučená:
Russkij jazyk kak gosudarstvennyj jazyk Rossijskoj Federacii: lingvističeskij, cennostnyj, ?stetičeskij, social'nyj, istoriko-kul'turnyj statuts: materialy Mežregional'noj konferencii po voprosam funkcionirovanija russkogo jazyka . 31 oktjabrja - 2 nojabrja 2012 g.. Moskva - Arzamas: Pro100 Medija, 2012. ISBN 978-5-906011-05-3.
-
Doporučená:
Prochožan, I. A., ed., Suprun, V. I., ed. Russkij jazyk na jevrazijskom prostranstve: sovmestnoje dostojanije i novyje vyzovy: sbornik materialov meždunarodnych konferencij.. Volgograd: Izdatel'stvo IP Polikarpov I.L., 2013. ISBN 978-5-906733-02-3.
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
Doporučená:
Sovremennyj russkij jazyk: aktivnyje processy na rubeže XX-XXI vekov.. Moskva : Jazyki slavjanskich kul'tur, 2008. ISBN 5-9551-0216-7.
-
Doporučená:
Stěpanova, L. Sovremennyj russkij jazyk: prazdnik verbal'noj svobody = Současný ruský jazyk: triumf verbální svobody.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2953-3.
-
Doporučená:
Krysin, L. P. Statji o russkom jazyke i russkich jazykovedach. Moskva, 2015. ISBN 978-5-9765-2205-3.
-
Doporučená:
Kožina, M. N., Duskaeva, L. R., Salimovskij, J. A. Stilistika russkovo jazyka: učebnik. Moskva, Flinta, 2014. ISBN 978-5-9765-0256-7.
-
Doporučená:
Maslov, Ju. S. Vvedenije v jazykoznanije.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit rusistiku v systému vědních disciplín |
vysvětlit základní pojmy jazykovědy a obecné lingvistiky |
popsat vznik, strukturu a fungování jazyka v souvislostech s ostatními vědami |
popsat jazykové jednotky |
zařadit ruštinu do systému jazyků |
porovnat jazykový systém ruštiny ve srovnání s češtinou |
shrnout základní otázky současné lingvistiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat základní lingvistickou terminologii v ruštině |
interpretovat z lingvistického hlediska základní atributy jazykového a textového materiálu |
vyhledat a využívat odbornou lingvistickou literaturu a různé typy slovníků |
transliterovat azbuku do latinky |
uplatňovat základní pravidla při tvorbě odborného textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|