|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / SKVR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
SKVR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociokulturní aspekty ve výuce RJ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vyložit a diskutovat sociokulturní aspekty ve výuce RJ v celé jejich rozmanitosti a šíři, tj. ve smyslu sociokulturního přístupu a lingvokulturologie jako takových (vymezení pojmů, vývoj disciplíny), ve smyslu vyučovací metody CJ (analýza učebnic, praktická cvičení, práce s autentickými materiály, frazeologie, průřezová témata a klíčové kompetence) i s ohledem na edukační realitu (etnická heterogenita ve třídě). Přednášky představí integraci poznatků jiných vědních disciplín do výuky RJ (antropologie, sociologie, imagologie). Cílem předmětu je zároveň formování vlastní sociokulturní kompetence studentů (interkulturní inteligence) a nácvik dovednosti formovat sociokulturní kompetenci u žáků/studentů. Na seminářích studenti diskutují nad probíranou problematikou a prezentují referáty. Součástí seminářů je reflexe aktuálního dění v RF- řízená případová studie mezikulturní komunikace, návrhy na didaktické zpracování. Předmět částečně staví na znalostech a dovednostech studentů získaných v předmětech Pedagogická psychologie A s ohledem na sociokulturní aspekty školní třídy a Speciální pedagogika pro učitele SŠ v otázkách inkluze.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Ústní referát (15 minut aktuální dění v RF a jeho didaktická aplikace). Seminární práce (4 nms potenciál lingvokulturologických témat ve výuce RJ, rozpracování konkrétního tématu).
|
Obsah
|
1. Pojem sociokultuního přístupu, lingvokulturologie, interkulturní komunikace, národní identity a multikulturality. 2. Reálie a lingvoreálie v DCJ - vymezení termínů a vývoj oboru. Různé koncepce. 3. Úvod do imagologie. Obraz Ruska u českých autorů. 4. Teorie mentálního mapování a mentální mapa Ruska využití ve výuce RJ. 5. Riskantní zóny interkulturní komunikace a diskomunikace ve vztahu k Rusku. Práce s masmédii ve výuce RJ. 6. Analýza učebnic RJ ve vztahu k sociokulturnímu přístupu. Sociokulturní témata vRVP.7. Práce s autentickými materiály v sociokulturním přístupu, zejména s vizuálním materiálem, texty písní a s mapou. 8. Precedentní texty jako odraz národní kultury. 10. Frazeologie a idiomatika. Konotativní lexika. 11. Aplikace sociokulturního přístupu ve výuce jazykových prostředků a řečových dovedností. 12. Multikulturní prostředí současné školy práce s rodilými mluvčími na hodinách RF.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vereščagin, J. M. a Kostomarov, V. G. Jazyk i kul'tura: tri lingvostranovedčeskije koncepcii: leksičeskogo fona, reče-povedenčeskich taktik i sapijentemy.. Moskva: Indrik, 2005. ISBN 5-85759-289-5.
-
Základní:
Izotov, A. I., ed. a Krasnych, V., ed. Lingvokognitivnyje problemy mežkul'turnoj kommunikacii.. Moskva: Filologija, 1997. ISBN 5-7552-0093-9.
-
Základní:
Základní Furmanova, V. P. Mežkul´turnaja kommunikaacija i lingvokul´turovedenije v teorii i praktikee obučenija inostrannym jazykam. Moskva, 1984.
-
Základní:
Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
Doporučená:
Archipova, J. V. Cennostnyj podchod k obučeniju russkomu jazyku v polyetničeskoj obrazovatel´noj srede.. Brno: Tribun EU, 2014. ISBN 978-80-263-0595-8.
-
Doporučená:
Blichová, A. Kultúrny faktor v jazyku ako základ moderných lingvistických smerov (K problematike teoretických východísk a pojmového aparátu lingvokulturológie).. Brno: Tribun EU, 2014. ISBN 978-80-263-0595-8.
-
Doporučená:
Buzan, Tony. Mentální mapování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
-
Doporučená:
Cabada, L., Jurek, P. a kol. Mentální mapy, teritorialita a identita v evropském prostředí. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-300-.
-
Doporučená:
Vladimirova, T. Prizvannyje v obščenije: russkij diskurs v mežkul´turnoj kommunikacii.. Moskva: Knižnyj dom "Librokom", 2010. ISBN 978-5-397-00923-2.
-
Doporučená:
Pavlovskaja, A. V. Russkij mir. Charakter, byt, nravy 1. Moskva : Slovo, 2009. ISBN 978-5-387-00103-1.
-
Doporučená:
Pavlovskaja, A. V. Russkij mir. Charakter, byt, nravy 2. Moskva : Slovo, 2009. Moskva : Slovo, 2009. ISBN 978-5-387-00102-4.
-
Doporučená:
NIKITINA, T., ROGALEVA, E.,BUREŠOVÁ, B., RYKOVSKÁ, M. Učebnyj slovar russkoj frazeologii.. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7489-002-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat všechny klíčové teoretické aspekty oborové didaktiky cizího jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledat informace v odborné literatuře |
sestavit a představit odborné téma v powerpointové prezentaci |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
zvolit vhodnou metodu a cvičení pro splnění konkrétních cílů ve výuce RJ na SŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojmy spojené se sociokulturním přístupem ve výuce cizího jazyka |
popsat heterogenní edukační realitu současné školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytipovat vhodná témata a textový a jiný materiál pro výuku ruského jazyka na střední škole |
tato témata didakticky zpracovat |
předcházet diskomunikaci a rozvíjet interkulturní komunikaci jak u sebe jako učitele, tak u studentů |
integrovat poznatky a metody jiných vědních disciplín do výuky RJ na SŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|