|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/PRAR2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zkvalitnění řečových i jazykových dovedností; upevnění aktivní i pasivní slovní zásoby v tématech byt a jeho zařízení, odívání, nákupy a obchodní síť, služby. Osvojení a zautomatizování základních gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu; rozšíření vědomostí z reálií a ruské kultury a schopnost provádět rozbor textu v rámci doporučené četby. Souběžně probíhá procvičování gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu (s přihlédnutím k návaznosti na probíranou látku v předmětu Morfologie RJ 2). Znalosti studentů dosahují jazykové úrovně B2.2. Semináře z reálií se zaměřují na rozvíjení znalostí z dějin a současnosti ruského umění (lidové umění a přehled vývoje a tvorby vybraných osobností v jednotlivých oblastech specifik každodenní kultury (svátky, rodinné a jiné tradice, pravidla etikety). Vývoj a etapy ruského umění jsou uváděny do širšího historicko-ideového kontextu. V řečových cvičeních studenti rozvíjejí tematickou slovní zásobu. Dále představí dílčí téma z dějin nebo současnosti ruského umění formou skupinového projektu se závěrečnou prezentací se zaměřením na interpretaci smyslu uměleckého díla a autentický estetický prožitek.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění úkolů, vedení karty vlastních deficitů a vzdělávacích cílů, online portfólia EJP a rusko-českého slovníku (s ověřením znalosti slovní zásoby v rámci zápočtu), zapojení se do ústního dialogu na probíraná témata při zápočtu, prezentace výsledků společných projektů, krátká písemná recenze filmu/výstavy/divadelní hry apod., splnění znalostního testu z reálií na 70%.
|
Obsah
|
1.Bydlení a zařízení bytu, pokoje, ubytování na koleji apod. slovní zásoba; reálie: Systém ruských svátků. Zadání společného projektu z oblasti ruského umění.
2.Zařízení jednotlivých pokojů popis s využitím různých předložkových vazeb a sloves; reálie: Nový rok, Vánoce, Velikonoce.
3.Ubytování v hotelu a služby poskytované v hotelu a restauraci; reálie: Maslenice, ostatní státní svátky.
4.Úklid a rekonstrukce bytu; reálie: rodinné svátky.
5.Nejvyužívanější služby v RF; reálie: Tradiční vztahy a výchova v ruské rodině. Pravidla etikety ve vybraných situacích v rusko-českém srovnání.
6.Bytová otázka a její řešení v Rusku, výstavba v Moskvě (bytové komplexy-nová slovní zásoba, inzerce aj.); reálie: užité lidové umění a dekorativní předměty (Chochloma, Gžel, matrjoška a další), tradiční lidový oděv a obuv.
7.Odívání a móda; z historie světového odívání a odívání v Rusku; reálie: Tradiční lidové zvyky (baňa, otužování, ruská pec).
8.Historie a proměnlivost oděvu a odívání. Současný dress-code.; reálie: Nejdůležitější osobnosti ruské hudby, specifické žánry. Poslech vybraných skladeb, zpěv známých písní.
9.Současná móda a módní trendy (svrchní oděv, plavky, dámské, pánské a dětské oblečení; školní uniforma; pracovní oděv aj.); reálie: Ruská kinematografie v minulosti a současnosti.
10.Obuv a její vývoj v historii Ruska; oděvní doplňky v historii a současnosti (punčochy, pásky, rukavice, kabelky, pokrývky hlavy, šperky aj.); reálie: Vývoj a nejdůležitější představitelé ruského výtvarného umění a fotografie.
11.Módní tendence a styly, odraz přejímek ve slovní zásobě aj.; reálie: Významné kulturní instituce (muzea, galerie).
12.Obchody a nákupy slovní zásoba (druhy a typy obchodů); obchodní síť, nákupní centra, nákup prostřednictvím internetu; změny v názvech a systému nakupování aj. ; reálie: Prezentace výstupů společného projektu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Andrej Artemov, Ph.D. (100%),
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
pod obščej redakcijej V. D. Černjak. Russkij jazyk i kul´tura reči: učebnik dlja bakalavrov. Moskva: "Jurajt", 2012. ISBN 978-5-9916-1585-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Svobodová, J. Cvičení z ruské morfologie 1. Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
Doporučená:
Raščevskaja, J. P. Delovoj russkij jazyk. Kostroma: Izdatel´stvo Kostromskogo gosudarstvennogo technologičeskogo universiteta, 2012. ISBN 978-5-8285-0638-5.
-
Doporučená:
Arapová, N., Mistrová, V., Brčáková, D. Govoritě po-russki. Ruská konverzace.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7335-139-7.
-
Doporučená:
Svobodová, J. Gramatický proseminář. Plzeň, 2010. ISBN 80-7082-401-8.
-
Doporučená:
Vysloužilová, Eva. Nezapomínejme ruštinu : ruská konverzace na základě translatologie pro středně pokročilé. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0079-0.
-
Doporučená:
Mrhačová, Eva. Praktická cvičení z ruského jazyka Díl II. Část A.
-
Doporučená:
Skácel, J. Praktická cvičení z ruského jazyka I. část, A, B. Ostrava, 1986.
-
Doporučená:
Purm, Radko. Putešestvija - Vstreči. I. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-508-8.
-
Doporučená:
Stěpanová, L. Reálie současného Ruska.. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2855-0.
-
Doporučená:
Zelenická, Elena; Pravda, J. A. Rossijskije i slovackije realii : učebnoje posobie dlja zanjatij po russkomu jazyku. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2001. ISBN 80-8050-438-5.
-
Doporučená:
Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-604-2.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kul´tura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva, Flinta, 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Janešová, J., Horvátová, M., Hříbková, R. Ruština ihned k použití - jazykový aktivátor.. Praha, 2013. ISBN 9788073353346.
-
Doporučená:
Navrátilová, J. Ruština, konverzace a slovník. Praha, 2012. ISBN 9788072404056.
-
Doporučená:
Nekolová, Camutaliová, Vasilijeva-Lešková. Ruština (nejen) pro samouky + klíč + 3 CD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
-
Doporučená:
Ivanova,M.,Franta,M.a kol. Ruština. Otázky & odpovědi. Nejen k maturitě.. INFOA Dubicko, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
-
Doporučená:
Barnet, Vladimír. Ruština pro pokročilé. V nakl. Leda 2., upr. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
-
Doporučená:
Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky. 2. vyd. Dolní Ředice : P & P, 2007. ISBN 978-80-903072-6-1.
-
Doporučená:
Kuzněcovová, O., Ondrejčeková, E., Dekanová, E. Vy govoritě po-russki?. Nitra, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
bezpečně se orientovat se v ruské historii, geografii a popsat současné dění v RF v souvislostech |
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v předmětu KRF/MOR1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
správně vyslovovat a intonovat v ruštině |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR, KRF/PRAR1 a KRF/PRAR2 |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících, na lingvistických portálech a v masmédiích |
rozumět rodilému mluvčímu a číst autentické texty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v předmětu KRF/MOR1 a KRF/MOR2 |
rozlišit jevy Big-C Culture a small-c culture |
vystihnout specifika a tradice odívání v Rusku |
popsat vybrané jevy lidové kultury a způsobu života v Rusku |
vysvětlit systém ruských svátků |
pojednat o významných ruských kulturních institucích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B 2.2 |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (odívání, nákupy a obchodní síť, služby) |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
provést rozbor textu v rámci doporučené tematické četby |
respektovat řečovou etiketu a etiketu v chování ve vybraných situacích |
vytipovat komunikační situace vedoucí k možné diskomunikaci v rámci interkulturního kontaktu a předcházet diskomunikaci (oblast odívání, nakupování, služeb, návštěvy, kontaktu na úřadech)
|
srovná ruskou a českou kulturu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|