|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / GRR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
GRR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruská gramatika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ruská gramatika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Ruská gramatika 2 je prohlubujícím kurzem k Morfologii RJ určeným pro prohlubující modul. Soustředí se na morfologickou charakteristiku slovesa, nejdůležitějšího slovního druhu v ruském jazyce (specifika slovesa ve srovnání se jmény, antiteze sloveso - jméno ve flektivních jazycích, gramatická paradigmata slovesných tvarů, přechodník, přídavné jméno slovesné, současné normy tvoření slovesných tvarů). Studenti ovládnou lingvistické termíny a pojmy spojené s gramatickým systémem ruského slovesa, jako je gramatická kategorie vidu a času, slovesný způsob a rod, osoba. Studenti se učí samostatně analyzovat živý a proměnlivý jazykový materiál, což je klíčové pro budoucí učitele ruského jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Složení dvou průběžných testů a závěrečného testu nejméně na70%.
Zkouška: ústní vysvětlení dvou teoretických otázek a aplikace teorie v praxi (na autentickém textu).
|
Obsah
|
GRR2
1. Obecná charakteristika slovesa. Význam kategorií, morfologické kategorie, syntaktické funkce. Stále a nestálé mluvnické vlastnosti slovesa. Slovesný základ. Slovesné třídy.
2. Stále mluvnické vlastnosti slovesa: vid, přechodnost, zvratnost, časování sloves. Dva typy časování. Současné normy tvoření některých osobních slovesných tvarů.
3. Přechodnost slovesa. Slovesná rekce v porovnání s českými slovesy. Problematika kategorie vidu. Význam a používání v řeči vidových a časových slovesných tvarů. Kategorie slovesného rodu. Kategorie slovesného způsobu. Slovesný čas, osoba, číslo. Morfologický rozbor slovesných tvarů v kontextu.
4. Neohebné slovesné tvary. Infinitiv: význam a syntaktické funkce. Tvoření a používání přídavných jmen slovesných a přechodníků. Zvláštnosti použití obratů s přídavným jménem slovesných a přechodníkem.
5. Produktivní slovesné třídy. Používání sloves 1. produktivní třídy.
6. Používání sloves 2. a 3. produktivní třídy.
7. Používání sloves 4. a 5. produktivní třídy.
8. Používání neproduktivních sloves zakončených na , -, -.
9. Používání neproduktivních sloves zakončených na , -, -.
10. Používání neproduktivních sloves zakončených na , -, -, -.
11. Analýza používání některých neproduktivních samostatných sloves.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-486-7.
-
Základní:
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
Základní:
Balcar, Milan. Ruská gramatika v kostce. 1. vyd. Voznice : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.
-
Základní:
ČÁRA, Vladimír; BALCAR, Milan; LADMANOVÁ, Jarmila. Ruská mluvnice pro střední školy. Praha : SPN, 1986.
-
Rozšiřující:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
Rozšiřující:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Doporučená:
Žofková, Hana. Cvičení a úlohy z ruského pravopisu : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-219-0.
-
Doporučená:
Rozkovcová, Ludmila. Cvičení z ruského tvarosloví : pomocná kniha pro vyučování ruštině na středních školách. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina. Gramatický proseminář. 2. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-401-8.
-
Doporučená:
Adamec, P, Hrabě, V. a kol. Morfologie ruštiny. I. Brno, 1996.
-
Doporučená:
Adamec, P, Hrabě, V. a kol. Morfologie ruštiny. II. Brno, 1997.
-
Doporučená:
Adamec, Přemysl. Morfologie ruštiny II. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3145-X.
-
Doporučená:
Vobořil, L. Praktická cvičení z ruštiny pro filology-překladatale I (výklad a cvičení). 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4450-5.
-
Doporučená:
Vobořil, L. Praktická cvičení z ruštiny pro filology-překladatale II (výklad a cvičení). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4491-8.
-
Doporučená:
Rudincová, Blažena. Praktičeskaja funkcional`naja grammatika russkogo jazyka : dlja studentov-bakalavrov. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-494-X.
-
Doporučená:
Leška, Oldřich; Veselý, Josef. Přehled ruského tvarosloví. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Balcar, Milan. Příručka ruského pravopisu. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Bauer, J., Leška, O. Školní mluvnice ruského jazyka. Praha, 1980.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit morfologické, sémantické a syntaktické charakteristiky gramatických forem |
obecně charakterizovat slovesa, přechodníky a slovesná přídavná jména |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat základní gramatické kategorie |
analyzovat jazykový materiál z lexikálně-gramatického hlediska |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
uvést gramatické kategorie sloves, přechodníků a slovesných přídavných jmen |
vymezit specifika gramatické charakteristiky sloves, přechodníků a slovesných přídavných jmen |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
podrobněji analyzovat jazykový materiál z lexikálně-gramatického hlediska |
charakterizovat formy sloves, přechodníků a slovesných přídavných jmen z hlediska morfologických a syntagmatických funkcí |
vést analogie charakteristiky sloves, přechodníků a slovesných přídavných jmen v ruštině a v češtině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|