|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / EKM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
EKM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy ekonomické analýzy pro techniky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPV/ZSZP1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je předat studentům základní znalosti z oblasti ekonomické analýzy se zaměřením na strojírenský podnik. Úvodní část se zabývá ekonomicko-statistickou analýzou a jejími základními metodami. Hlavní část předmětu je zaměřena na ekonometrickou analýzu výrobního procesu (analýza výroby, nákladů, výnosů a zisku).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška:
- kombinovaná zkouška
Zápočet:
- vyřešení a písemné zpracování příkladů zadávaných na cvičení
- presentace na téma zadané vyučujícím
|
Obsah
|
Aplikace základních poznatků z ekonomické analýzy se zaměřením na strojírenský podnik. Ve cvičení jsou prováděny konkrétní výpočty ve vztahu k jednotlivým přednášeným oblastem.
1. Úvod do ekonometrie; Výrobní kapacita - vliv dílčích ukazatelů na změnu výrobní kapacity
2. Ekonomická statistika; Analýza objemu výroby jako časové řady
3. Obecné metody ekonomické analýzy; Regresní a korelační analýza výrobních dat
4. Ukazatelové propočty ekonomicko-statistické; Měření nákladů, objemu výroby a efektivnosti výrobního podniku
5. Nákladová analýza, metoda standardních nákladů a ukázka její praktické aplikace na výrobních datech
6. Finanční analýza a ukázka její praktické aplikace na výrobním podniku
7. Ekonometrická analýza hlavních částí výrobního procesu
8. Pružnost ekonomických funkcí; Pružnost produktivity výrobních faktorů
9. Nákladové modely a dynamická kalkulace a jejich aplikace do výrobního prostředí
10. Ekonometrické modely a jejich aplikace do výrobního prostředí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Základní studijní opory jsou dostupné elektronicky na courseware stránkách předmětu.
Studentům je dále k dispozici rozšiřující kurz v SW platformě Proauthor obsahující doplňující informace a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hančlová, Jana. Ekonometrické modelování : klasické přístupy s aplikacemi. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-088-1.
-
Základní:
Hindls, Richard. Statistika pro ekonomy. Vyd. 1. Professional Publishing, 2018. ISBN 978-80-88260-09.
-
Rozšiřující:
Tomek, Gustav; Vávrová, Věra. Integrované řízení výroby : od operativního řízení výroby k dodavatelskému řetězci. 1. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4486-5.
-
Rozšiřující:
Synek, Miloslav; Kopkáně, Heřman; Kubálková, Markéta. Manažerské výpočty a ekonomická analýza. Vyd. 1. V Praze : C.H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-154-3.
-
Rozšiřující:
Vochozka, Marek. Metody komplexního hodnocení podniku. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1701-7.
-
Rozšiřující:
Jurová, Marie. Výrobní a logistické procesy v podnikání. První vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5717-9.
-
Doporučená:
Scholleová, Hana. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy. 3., aktualizované vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0413-0.
-
Doporučená:
Růčková, Petra. Finanční analýza : metody, ukazatele, využití v praxi. 5. aktualizované vydáné. 2015. ISBN 978-80-247-5534-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
50
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní ekonomické veličiny, jako jsou náklady, výnosy a zisk |
znát matematické metody pro prokládání diskrétních bodů křivkou |
popsat a vysvětlit vztahy mezi jednotlivými výrobními faktory |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat metodu nejmenších čtverců |
využívat propočty nákladů v konkrétních případech |
vypočítat spotřebu výrobních faktorů na konkrétní výrobní úkol |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
- |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit jednotlivé druhy ekonomických ukazatelů |
objasnit princip pyramidového rozkladu ukazatelů |
vysvětlit jednoduché ekonometrické modely |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat výnosy, náklady a zisk podniku s využitím ekonomicko-statistických metod |
vytvářet jednoduché ekonometrické modely |
provést rozbor výroby |
navrhnout opatření k odstranění nedostatků na základě provedeného rozboru výroby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|