|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZDPS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZDPS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotnická psychologie II.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vybraných neurologických onemocnění a zdravotního postižení nemocných v různých věkových skupinách se zaměřením na problematiku ergoterapie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test na 80 %.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Osnova přednášek:
1. Uplatnění psychologie v dětském lékařství.
2. Starý člověk jako pacient - problematické situace v péči o seniory.
3. Vybrané duševní a behaviorální poruchy - psychosociální problematika demence.
4. Vybrané duševní a behaviorální poruchy - psychosociální problematika mentální retardace.
5. Poruchy onemocnění centrálního nervového systému
- neurovývojové poruchy - Dětská mozková obrna (DMO) - psychosociální důsledky, psychologický přístup
- progredující onemocnění CNS - Roztroušená skleróza (RS) - psychosociální důsledky, psychologický přístup
6. Psychosociální problematika neurologických onemocnění a postižení.
7. Psychologická problematika zdravotně postižených - vrozené postižení, psychická adaptace na získané postižení, psychosociální aspekty zdravotního postižení.
8. Tělesné postižení jako funkční i estetický handicap - psychologická charakteristika, vývoj, sociální význam.
9. Psychologický přístup k problémovým pacientům.
10. Syndrom vyhoření - příznaky, výskyt, fáze, preventivní opatření.
11. Repetitorium probraného učiva.
Osnova cvičení:
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek:
- psychologický přístup k pacientovi v dětském věku,
- uplatnění psychologie v chirurgii a ortopedii,
- uplatnění psychologie ve vnitřním lékařství,
- uplatnění psychologie u nemocných s mentálním a tělesným handicapem,
- relaxační postupy v dětském i dospělém věku,
- inventář projevů syndromu vyhoření .
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Kroupová (40%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (70%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
-
Základní:
Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3.
-
Základní:
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Základní:
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
Základní:
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
Základní:
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Základní:
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Doporučená:
Látalová, Klára; Kamarádová, Dana; Praško, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4305-9.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSSOVÁ, Elisabeth. Světlo na konci tunelu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
63
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student ovládá znalosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1). |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student ovládá dovednosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka vysvětlí specifika psychologického přístupu k nemocným a postiženým v různých věkových obdobích, definuje a popíše duševní a behaviorální poruchy, charakterizuje problematiku zdravotního postižení a specifika přístupu, definuje a popíše problematiku syndromu vyhoření. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka aplikuje vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich postižení, aplikuje vhodný přístup k nemocnému nebo postiženému s ohledem na věk pacienta, kriticky analyzuje poruchy komunikace s problémovými pacienty, sebereflexe výkonu v roli zdravotníka. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|