|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / VOPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
VOPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
302 / -
|
18 / 20
|
2 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí ucelený soubor poznatků z vývojové psychologie se zřetelem k učitelské praxi. Naučí se analyzovat psychické změny z hlediska vývoje, porozumí variabilitě lidského vývoje a procesu vzniku vývojových změn. Získá znalostní základ pro další aplikaci psychologické teorie v oblasti praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na zadané téma, individuální prezentace hlavních závěrů.
Splnění didaktického testu na min. 80 %.
|
Obsah
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, zákonitosti vývoje.
2. Determinanty psychického vývoje, periodizace.
3. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
4. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
5. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
6. Psychická deprivace.
7. Poruchy vývoje.
8. Vývoj motorických funkcí.
9. Vývoj řeči.
10. Vývoj kresebného projevu.
11. Vývoj poznávacích a emočních procesů.
12. Vývoj charakteru a morálních vlastností.
13. Geneze osobnosti a sebepojetí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (50%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (50%),
Mgr. Michala Suleková (100%),
Mgr. Petra Vorlíčková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Základní:
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Základní:
Šulová, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Třetí vydání. 2019. ISBN 978-80-246-4479-0.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Základní:
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
-
Doporučená:
Morgensternová, Monika; Šulová, Lenka,; Scholl, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Doporučená:
Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-19.
-
Doporučená:
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka; Fait, Tomáš,; Weiss, Petr. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha : Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Doporučená:
Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
25
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie,
rozeznat hlavní směry psychologického myšlení,
nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény,
rozpoznat jejich vývojová specifika,
aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit jednotlivé vývojové periody |
- objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku |
- rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů |
- vysvětlit genezi osobnosti |
- zhodnotit základní ontogenetické teorie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- reflektovat vlastní osobnostní předpoklady pro práci s dětmi
|
- vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku
|
- správně používat odbornou terminologii |
- zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku |
- posoudit úroveň školní připravenosti dítěte |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|