|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / RETE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
RETE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Relaxační techniky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
30 / 60
|
9 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
26 / 59
|
10 / 11
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvoření osobního programu relaxace použitelného v prevenci psychosomatických chorob, získání přehledu o duševním zdraví a redukci stresu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce.
Plnění dílčích úloh vyplývajících z výuky.
Vypracování závěrečné seminární práce na zadané téma v rozsahu 6-8 normostran textu včetně seznamu citované odb. literatury.
|
Obsah
|
1. Životní styl a spontánní relaxace.
2. Teorie náročných životních situací, syndrom vyhoření.
3. Relaxační techniky, druhy a místo v životním stylu.
4. Relaxace, sebeuvědomění a soustředění, sebekontrola.
5. Relaxace v józe. Progresivní relaxace.
6. Autogenní trénink.
7. Relaxace pro děti.
8. Prvky muzikoterapie při odbourávání stresu.
9. Prvky arteterapie při relaxaci.
10. Protahovací a uvolňovací cvičení.
11. Mandaly a mantry.
12. Skupinová práce s tělem.
13. Workoholismus.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Lovasová, V. Relaxační techniky
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (25%),
Mgr. Anita Michajluková (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (50%),
PhDr. Alena Szachtová (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nešpor, Karel. Kudy do pohody : tisíc snadných rad, jak se uklidnit. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1044-3.
-
Základní:
Burch, Vidyamala; Penman, Danny. Meditace pro zdraví : praktický průvodce pro zvládání bolesti, nemocí a stresu pomocí všímavosti. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5619-6.
-
Základní:
Nešpor, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-652-8.
-
Doporučená:
Šimková, Veronika. Burn out Syndrom vyhoření v učitelské profesi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
-
Doporučená:
Prieß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření : najděte cestu zpátky k sobě. První vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
-
Doporučená:
Machač, Miloš. Psychické rezervy výkonnosti : stres, hypnosugesce, autoregulace. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1991. ISBN 80-7066-485-1.
-
Doporučená:
Nadeau, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
-
Doporučená:
Stackeová, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
48
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti,
|
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- provést strukturovanou sebereflexi, |
- systematicky pozorovat. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- objasnit vliv stresu na organismus, |
- klasifikovat stres a druhy stresorů, |
- vyjmenovat znaky syndromu vyhoření a workoholismu, |
- vysvětlit význam prevence stresu, |
- charakterizovat cíle různých typů relaxačních technik. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- prakticky použít škálu relaxačních technik, |
- zvolit relaxační techniky pro aplikaci u dětí, |
- vytvořit plán zlepšení vlastního duševního zdraví a odbourávání stresu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|