|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
98 / 100
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s pojetím zdraví dle WHO, získání uceleného souboru poznatků z oblasti prevence civilizačních chorob a psychologických aspektů léčby zdravotních poruch. Seznámení s pravidly zdravého životního stylu a s otázkami výchovy ke zdraví ve školách.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test - orientace v základních poznatcích předmětu a dovednost aplikovat je na jednotlivé věkové kategorie..
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie zdraví. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Somatické, psychické, duchovní a sociální aspekty zdraví. Přehled teorií zdraví. Zdravý životní styl. Programy psychologie zdraví.
2. Fyziologie stresu, první příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu. Analýza stresorů. Teorie životních událostí.
3. Vztah náročných životních situací a technik vyrovnávání se s nimi ke zdraví. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí.
4. Emocionalita a lidské zdraví. Vliv negativních emocí na zdraví. Emocionální poranění. Problematika odpuštění.
5. Syndrom vyhoření a jak mu čelit. Prevence ztráty nadšení. Minimalizace stresu prostřednictvím time-managementu.
6. Psychoneuroimunologie. Imunologie, imunitní systém a jeho funkce. Imunizace. Dysfunkce imunitního systému. Vztah imunitního systému a psychologických jevů.
7. Duševní hygiena a její význam v prevenci psychosomatických onemocnění. Pojem duševní hygiena. Obecné předpoklady duševní rovnováhy. Zralá osobnost. Sebevýchova. Diagnostika duševního zdraví. Neurózy, neuroticismus, neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole.
8. Chování poškozující zdraví (kouření, alkoholismus, drogová závislost, sexuální promiskuita a rizikový sex, gamblerství, obezita, mentální anorexie, nehody a úrazy).
9. Zvyšování odolnosti vůči stresu změnou postoje, zvyšováním sebedůvěry, sociální pomocí. Teorie sociální opory.
10. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita jako obrana proti stresu. Agresivita a šikana jako sociálně patologické jevy poškozující zdraví.
11. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Role výživy v prevenci onemocnění. Význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Strava pro relaxaci.
12. Alfa aktivita mozku, zdravý spánek, autoregulační a relaxační techniky. Mentální trénink. Využití práce s podvědomím pro uzdravování a prevenci nemocí.
13. Plán prevence a posilování vlastního zdraví. Zdravý životní styl na přelomu tisíciletí. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dosedlová, Jaroslava. Chování související se zdravím: determinanty, modely, konsekvence. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8458-2.
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Základní:
Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Doporučená:
Čeledová, Libuše; Čevela, Rostislav. Člověk ve zdraví i v nemoci podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3829-4.
-
Doporučená:
Dosedlová, Jaroslava. Optimismus a jeho role v kontextu zdraví. Brno, 2018. ISBN 978-80-210-8951-8.
-
Doporučená:
Slezáčková, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
-
Doporučená:
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6.
-
Doporučená:
Faleide Asbjorn,O., Lian Lilleba, B., Faleide Evolf, K. Vliv psychiky na zdraví ? soudobá psychosomatika. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2864-.
-
Doporučená:
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat jednotlivé psychické jevy. |
Popsat psychickou strukturu osobnosti. |
Charakterizovat psychické vlastnosti osobnosti. |
Popsat anatomii lidského těla a na elementární úrovni vysvětlit fyziologii organismů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozeznat psychické jevy podle jednotlivých skupin. |
Rozlišit rozdíly mezi jednotlivými psychickými vlastnostmi osobnosti. |
Určit zdravý a nezdravý životní styl. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit psychologii zdraví jako jednu z důležitých aplikovaných psychologických disciplín. |
Definovat koncepci zdraví a zdravou osobnost. |
Charakterizovat zdravý životní styl z pohledu psychologie zdraví. |
Charakterizovat základní oblasti psychologie zdraví: stres, syndrom vyhoření, emocionální poranění, sociální opora, duševní hygiena. |
Popsat zákonitosti mezi psychikou a funkčním pojetí jednotlivých orgánů. |
Popsat dysfunkce imunitního systému z pohledu psychologie zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Posoudit význam psychologie zdraví ve vztahu ke studovanému oboru. |
Navrhnout možnosti duševní hygieny. |
Zhodnotit jednotlivé přístupy a metody v oblasti psychologie zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|